Uplynulý fiskální rok byl pro společnost PST CLC Mitsui‑Soko finančně rekordní. Co stojí za tak výborným výsledkem u vás ve firmě?
Minulý rok byl obecně dobrý pro všechny logistické firmy. Protože spotřebitelé hodně nakupovali, rejdaři měli přeplněné lodě, ceny za kontejnery byly vysoké a poptávka po skladování byla enormní. Tím pádem i naše marže rostly.
Máme malý tým, který řídí tři provozní divize: dopravy, pod kterou spadá pozemní doprava, letecká, námořní; a divize skladování a celních služeb. A protože tým není velký, jsme schopni rychle reagovat na změny. Myslím si, že se to projevilo, už když začal covid‑19, kdy jsme byli jako jedna z mála logistických firem schopni pro český stát dovážet roušky a respirátory z Číny.
A dalším důvodem velmi dobrého výsledku je také to, že naše portfolio klientů je hodně široké. Nejsme zaměření jenom na jeden segment, to znamená, že děláme vše „od cihly až po lokomotivu“, dokonce vyvážíme i investiční celky do zahraničí, jako jsou elektrárny a podobně. A když některým našim klientům padaly obraty, tak jiným zase stoupaly.
Jaké jsou šance na pokračování tohoto pozitivního trendu?
Dnešní doba se diametrálně změnila. Očekávali jsme, že situace se změní, ale válka na Ukrajině to ještě urychlila. Ceny energií rapidně vyskočily, lidé začali šetřit, spotřebitelé tolik nenakupují a od všech našich partnerů máme informace, že práce hodně ubylo.
V současné době jsme na zhruba o třetinu nižších tržbách a minimálně o polovinu nižším zisku. Nepředpokládali jsme, že ceny dopravy spadnou na předcovidovou úroveň. Je rozdíl, jestliže kontejner stojí 15 tisíc dolarů a máte z toho tři procenta, nebo 1500 dolarů a máte z toho také tři procenta. O krizi se nedá hovořit, ale obraty jsou opravdu nižší. Nicméně jsme optimisté a věříme, že situace se po prázdninách změní.
Nedávno jsem mluvil s našimi vlastníky z Tokia, diskutovali jsme o výsledcích a ptal jsem se, jaká je situace jinde. Mimochodem ve světě máme zhruba 40 filiálek, zejména v Asii, Americe, ale i v Africe. A odpověděli, že situace je všude stejná. Co mě hodně překvapilo, že nejhorší je podle nich v Číně. Málo se vyrábí, málo dopravuje.
Rok 2022 se nesl mimo jiné ve znamení propadu objemů kontejnerových přeprav. Dochází k postupnému obnovování původního objemu?
Řekl bych, že ne. Je to naše vize do budoucnosti, že k tomu dojde, ale musím říci, že bohužel zatím ne. Ale jak jsem říkal, klesly nám tržby, klesl zisk, ale pořád jsme v krásných číslech.
Od doby, kdy jsme spolu hovořili naposledy, prošla vaše společnost rebrandingem, od loňského podzimu PST CLC změnila název na PST CLC Mitsui‑Soko, čímž evokuje na první pohled vaši spojitost s mateřskou japonskou skupinou Mitsui‑Soko. Jaké má tato změna dopady pro vaše fungování na trhu?
Obecně, abych představil skupinu Mitsui, protože je sice hodně známá v Asii, ale u nás myslím méně: jde o konglomerát asi 40 velkých firem, do kterého spadají rejdařství, banky, ale třeba i filmová studia. Tato skupina hospodaří ročně s rozpočtem, který se rovná zhruba čtyřnásobku rozpočtu České republiky.
Jsme stoprocentně pro kombinovanou dopravu, obecně je o ni zájem i ze strany našich zákazníků v rámci Evropy. Současný stav je ale takový, že železnice u nás je přetížená a nefunguje úplně tak, jak by měla.
A my jsme členem seskupení Mitsui‑Soko, která se zabývá logistikou, a máme za sebou ohromné zázemí. Třeba banky ze skupiny Mitsui nám dokážou nabídnout služby za podmínek, na které české banky nemohou dosáhnout.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později