Čtyřdenní veletrh je určen pro poskytovatele služeb, manažery a odborníky z odvětví dopravy, průmyslu, obchodních sdružení a logistiky v nákladní dopravě. Expozice byly letos rozděleny do čtyř okruhů: 1) IT, telematika, e‑business, telekomunikace 2) intralogistika, skladové systémy, auto‑ID, balení 3) zařízení pro nákladní dopravu 4) služby, nákladní doprava, logistika.
Nabídka Tatravagónky Poprad
Společnost Tatravagónka Poprad představila stávajícím partnerům a budoucím zákazníkům novinky vyvinuté od posledního velkého veletrhu InnoTrans 2022. Vystavené železniční nákladní vozy jsou určené pro přepravní řešení v nákladní dopravě, především pro intermodální přepravu, která propojuje všechny druhy dopravy.
Nejvýznamnější novinkou v oblasti intermodální přepravy byl tzv. košový vůz (foto), který nahradí potřebu zdvihacích přípravků v kapsových vozech (r2L, NiKRASA) pro vertikálně nepřeložitelné návěsy (jedná se zhruba o 90 procent návěsů používaných v silniční nákladní dopravě).
Zdvihací přípravky zvyšují náklady terminálů (je nutné je skladovat), zákazník si je pronajímá, nejsou schválenou součástí vozu ve smyslu technických specifikací EU pro interoperabilitu (TSI) a v konečném důsledku snižují ložnou hmotnost železničního vozu. Košový vůz je vybaven přepravním košem, který splňuje maximální možný ložný obrys „e“ pro přepravní trasy (návěs s rohovou výškou čtyři metry). S košem se manipuluje pomocí kleštin, které jsou součástí překládacího rámu pro manipulaci s kontejnery.
Druhou expozicí byl efektivní nízkopodlažní článkový vůz pro přepravu silničních tahačů a lehkých užitkových vozidel (foto). Vzhledem k požadavku snadné nakládky silničních vozidel je minimalizovaná ložná výška nad temenem kolejnice a vnitřní profil vozu pro jejich bezpečnou průchodnost.
Mezi osvědčené výrobky Tatravagónky Poprad patří také kapsové vozy T3000e v upravené verzi s přípravou pro DAC.
Nejrychlejší intermodální vůz Sggmrss92 je určený pro koridorové tratě s provozní rychlostí do 140 km/h. Jeho účelem je přeprava mrazírenských kontejnerů s mrazenými anebo chlazenými potravinami.
Uvedenou rychlost zajišťují použité podvozky s označením RC25NT‑D a vybavené kotoučovou brzdou. Vůz je konstrukčně připraven pro montáž digitálního automatického spřáhla (DAC).
Další produkt Tatravagónky Poprad, vůz řady Sgmmns 41‘, je určený pro těžké náklady a provoz v severských zemích. Jeho konstrukce vyhovuje pro tepelné rozhraní T2.
Mezi osvědčené výrobky Tatravagónky Poprad patří také kapsové vozy T3000e v upravené verzi s přípravou pro DAC. Novější verze T4000 umožňuje přepravu návěsů na Pyrenejský poloostrov (foto). Vůz je vybaven systémem „SWS‑PowerBox“ od firmy SWS Power Solutions, který podporuje napájení chladírenských návěsů z generátoru umístěného v ložiskové skříni dvojkolí. Ten dobíjí LiFePO baterie umístěné v PowerBoxu.
Výhody systému NiKRASA a další (nejen) kapsové vozy
Systém NiKRASA (foto) byl vystaven samostatně bez demonstrace nakládky do kapsového vozu. Je určen pro manipulaci se silničními návěsy, které nejsou uzpůsobeny pro vertikální překládku. Na vývoji systému se podílela dopravní společnost TX Logistik a je i jeho největším uživatelem. Manipulační plošina je označena jako verze 3.0 s vlastní hmotností 2600 kg a pro nájezd návěsů nevyžaduje samostatnou terminálovou rampu jako u předchozích verzí.
Společnost Nymwag představila prototyp kapsového vozu Sdggmrss, na jehož vývoji se podílela společnost PVF Schienenfahrzeuge z České Lípy. Vlastní hmotnost vozu je 34 tun, maximální ložná hmotnost vozu je 80,0 tuny a maximální rychlost 120 km/h.
Vůz byl poprvé představen na veletrhu InnoTrans 2022. Je určen především pro přepravy silničních návěsů a není uzpůsoben pro přepravy výměnných nástaveb a kontejnerů, což vedlo k jeho jednodušší konstrukci a výrobě a nižší vlastní hmotnosti.
Úplnou novinkou od společnosti Nymwag byl cisternový vůz Zags s objemem 115 metrů krychlových pro přepravy LPG (foto).
Společnost GATX Rail představila kapsový vůz typu T4000 Sdggmrss (foto) s naloženými kryogenními cisternovými kontejnery určenými pro přepravu LNG. Kontejnery byly ve dvou verzích s objemy 46 a 25 metrů krychlových. Pro přepravu těchto kontejnerů mohou být využity i běžné kontejnerové vozy.
Inovace od Innofreight
Inovace na kolejích – to je Innofreight. V Mnichově vystavovala dva kontejnery naložené na dvoučlánkovém InnoWaggonu 2 × 30’, a to kontejner DryTainer (foto) s určením pro přepravy zboží citlivého na absorpci vlhkosti a nejmenší verzi kontejneru XM s délkou 13‘ (tedy 3,96 metru) a objemem 22 metrů krychlových.
250
špičkových odborníků špičkových odborníků vystoupilo na mnichovské akci.
DryTainer má tvar čtyřbokého jehlanu, který snižuje přítomnost vzduchu v kontejneru, zabraňuje znečištění prachem při nakládce a vykládce a usnadňuje vykládku. Při nakládacích činnostech se minimalizuje výskyt otěru a zlomů, čímž se zachovávají vysoce kvalitní vlastnosti produktu DRI (direct reduced iron), CO2 neutrální suroviny pro výrobu vysoce kvalitních ocelových výrobků. Společnost Innofreight je první společností, která realizuje přepravu tohoto reaktivního materiálu po železnici ve spolupráci s DB Cargo. Kromě DRI lze kontejner použít i pro další zboží citlivé na vlhkost, prašnost a korozi, jako je sůl, cementový slín, nehašené vápno nebo křemenné krystaly. Současně byl na voze naložen kontejner Montainer XML II s určením pro přepravy zboží s vyšší měrnou hmotností pro metalurgický a energetický průmysl. Vnější délka kontejneru je 4893 milimetrů a ložný objem 27 metrů krychlových.
Využití při zásobování ocelárny
Kontejnery BoxOnBox (foto) od společnosti Innofreight používá DB Cargo pro přepravy HBI (žhavého briketovaného železa) z Nizozemska do Rakouska. Není bez zajímavosti, že technologie HBI při výrobě oceli snižuje spotřebu uhlí ve vysokopecním procesu.
Dvakrát týdně 21 vozů InnoWagon o rozměrech 2 × 40’ s kontejnery BoxOnBox přiváží potřebnou surovinu do ocelárny v rámci okružní jízdy. Lehká konstrukce kontejnerů umožnila zvýšit jejich ložnou hmotnost a standardní rozměry kontejnerů usnadňují nakládku a vykládku. Kontejnery BoxOnBox lze stohovat na sebe, tím se na voze vytvoří prostor pro nakládání dalších kontejnerů. Tento způsob nakládky ušetří kapacitu železnice a přeprava zboží po železnici bude efektivnější.
Vůz bez podélníků
Francouzská společnost Inveho UFO (součást skupiny Ermewa) představila netypickou konstrukci vozu Sggmrss s páteřovým rámem, bez podélníků. Celková délka vozu přes nárazníky je 29 590 milimetrů, vlastní hmotnost je 25,5 tuny (tedy až o tři tuny nižší než u běžně používaných vozů délky 90’). Maximální ložná hmotnost je 109,5 tuny a rychlost 100 až 120 km/h. Snížení hmotnosti vozu zajišťuje kompaktní brzda s podvozky bez čelníků.
Vystavené moderní lokomotivy vybavené ETCS a splňující TSI prezentovaly svoji výkonnost pro nákladní železniční dopravu, která by měla být rozhodující pro převzetí přepravy zboží ze silniční dálkové nákladní dopravy.
Dvě řešení v jednom
Lokomotiva Eurodual (foto) od firmy Stadler je šestinápravová dvouzdrojová s určením pro osobní a nákladní dopravu. Nabízí dvě řešení v jednom: je vybavena elektrickým i dieselelektrickým pohonem. Lze ji použít na elektrizovaných i neelektrizovaných železničních tratích s rychlostí 160 km/h. S obchodním označením EURO9000 kombinuje energetickou účinnost, výkon a spolehlivost, což vede k optimální kalkulaci nákladů životního cyklu a tím k dlouhodobé efektivitě provozních nákladů. S výkonem až devět megawatt je nejvýkonnější lokomotivou v Evropě.
Modulární lokomotivy od Siemensu
Modulární víceúčelové lokomotivy Vectron od společnosti Siemens původně zamýšlené jako čistě elektrické jsou dnes doplněny o dvouzdrojové verze. Kromě evropského trhu jsou v USA provozovány společností Amtrak v osobní dopravě. Provozní hmotnost čtyřnápravových lokomotiv je 80 až 87 tun a mohou být provozovány v celé Evropě.
Na mnichovském veletrhu se tradičně setkávají špičkoví odborníci v oblastech logistiky, mobility, IT a řízení dodavatelského řetězce. Letos se jednoznačně prokázalo, že v náročných časech posouvají věci dopředu a společně řeší aktuální problémy.
Lokomotivy jsou dodávány v šesti modifikacích: Vectron MS, což je vícesystémová lokomotiva s výkonem 6400 kW a maximální rychlostí 200 km/h; Vectron AC – pro střídavé napájecí soustavy s výkonem 6400 kW a maximální rychlostí 160 nebo 200 km/h; Vectron DC – pro stejnosměrné napájecí soustavy s výkonem 5200 kW a maximální rychlostí 160 nebo 200 km/h; Vectron AC – pro střídavé napájecí soustavy s výkonem 5600 kW a maximální rychlostí 160 km/h; Vectron DE s dieselelektrickým pohonem o výkonu 2400 kW a maximální rychlostí 160 km/h.
Duální lokomotivy (foto) jsou řešeny ve dvou verzích: výkonově nesymetrické, kdy jde o standardní elektrickou lokomotivu o výkonu 6400 kW doplněnou o spalovací motor malého výkonu, určený pro první a poslední míli (převzetí vlaku z vlečky a odevzdání vlaku na vlečku), a výkonově symetrické, kdy jde o motorovou lokomotivu s elektrickým přenosem výkonu (výkon 2000 kW) doplněnou o vstupní elektrická zařízení pro napájení z trakčního vedení (2400 kW).
Portfolio lokomotiv TRAXX
Společnost Alstom představila výkonné lokomotivy modulární stavby s označením TRAXX. Spolehlivost, dostupnost a shodnost komponent se servisní sítí pro všechny typy lokomotiv snižují jejich provozní náklady se sníženou spotřebou energie a zvýšeným užitečným zatížením. Hybridní řešení nebo dvourežimové verze nabízejí až 50procentní úsporu paliva.
Alstom byl první, kdo představil funkci poslední míle pro přístup k neelektrizovaným terminálům, přístavům, vlečkám a podobně při vysoké tažné síle a plynulém dynamickém přechodu bez potřeby posunovací lokomotivy. Spolu s dálkovým ovládáním pro posun umožňuje i obsluhu jednou osobou. Vícesystémová lokomotiva TRAXX F140 MS vystavená společností SBB Cargo International prezentovala nabídku služeb v oblasti poskytování údržby, opravárenství a periodických prohlídek lokomotiv i nákladních vozů.
Zelená dohoda a silniční nákladní doprava
Expozice silničních vozidel pro těžkou nákladní dopravu s nulovými emisemi reflektovala současnou realitu jejich testování v reálném provozu.
Evropa se v rámci Zelené dohody zavazuje, že bude do roku 2050 prvním CO2 neutrálním kontinentem. K dosažení tohoto cíle je stanoven první milník, snížení emisí CO2 o 55 procent do roku 2030. Pro sektor silniční dopravy Evropská komise navrhuje revizi nařízení (EU) 2019/1242 a stanoví pro ni snížení emisí: 45 procent od 1. ledna 2030, 65 procent od 1. ledna 2035 a 90 procent od 1. ledna 2040. Využití vozidel s nulovými výfukovými emisemi (ZEV) pro dálkovou těžkou dopravu je důležitou součástí k dosažení těchto cílů.
V současnosti mají bateriová elektrická vozidla (BEV) a elektrická vozidla s palivovými články (FCEV) stále omezený dojezd, proto je obtížné je efektivně používat jako náhradu za vozidla se spalovacím motorem (ICE). Rozsáhlý přechod na elektrická vozidla pro těžkou přepravu na dlouhé vzdálenosti vyžaduje vybudování husté sítě nabíjecích míst – zejména pokud má být co nejefektivněji k dobíjení využito povinných přestávek řidiče.
Na rychlost zavádění vozidel ZEV mají velký vliv i ceny energií. Vyšší ceny nafty a nižší ceny elektřiny v nabíjecích místech (nebo nižší ceny vodíku) mohou být jednou z pobídek k rozsáhlému zavedení ZEV pro dálkovou dopravu. Palivové články budou užitečnou součástí procesu elektrifikace vozového parku, zejména pro určité typy těžké dopravy.
Na odborných seminářích k elektromobilitě v průběhu veletrhu o zmíněných aspektech diskutovali zástupci firem L’Oréal, Procter & Gamble, Electrolux, Colryut, Scania, Iveco, Volvo, Renault Trucks, Air Products, Hydrogen Center od Bozen, Hitachi Energy, ABB, Dincer Lojistik a Gruber Logistics. Shodli se na tom, že i vzhledem k očekávanému technologickému průlomu v oblasti nákladních vozidel s elektrickým pohonem (foto) a palivovými články (foto) stojí před výrobci tyto aktuální výzvy:
a) Snižování spotřeby energie, které povede k fyzickému zmenšování baterií, což bude znamenat nižší vstupní investice (a menší potřebu surovin na jejich výrobu).
b) Potřeba přípravy technologií a postupů pro masovou výrobu elektrovozidel s cílem snížení jejich ceny. Velkou pomocí bude modularita vozidel a jejich komponent, která rovněž zajistí, že pro každý účel bude možné dopravní prostředek přesně nakonfigurovat.
c) Hladkou integraci ZEV a zvýšení jejich provozní efektivity musí podpořit další digitalizační technologie.
Představená technika pro silniční přepravy
Terminálový tahač TII Kamag (foto) s hydrostatickým přenosem výkonu splňuje normu Euro 5, má výkon 180 kW, poloměr otáčení 7100 mm a užitečné zatížení 28 tun.
Vlastní hmotnost tahače je osm tun a maximální rychlost 40 km/h. Je vybaven hydraulicky nastavitelnou výškou točnice (její základní výška je 645 mm).
Elektrický tahač Scania BEV s vylepšenými bateriemi pro rychlejší a výkonnější možnosti nabíjení nabízí dojezd 350 km při zatížení 40 tun a dojezd 250 km při maximální hmotnosti 64 tun.
Konkurenční Volvo FH BEV s celkovou hmotností soupravy 44 tun a výkonem 490 kW má dojezd 300 km.
Automatický spojovací systém KKS (Bush‑Button‑Trailer‑Coupling) (foto) pro návěsové silniční soupravy nabízí vysokou efektivitu. Tato revoluční technologie byla uvedena do provozu na začátku roku 2021. Řidičům umožňuje připojovat a odpojovat návěsy pomocí dálkového ovládání automaticky, bezpečně a rychle, aniž by museli opustit kabinu řidiče. Opuštění kabiny, mechanické spojení a zajištění čepu s točnicí a ruční připojení spirálového kabelu a vzduchových přípojek jsou minulostí. Automatický spojovací systém KKS tak představuje budoucnost logistiky a je klíčovou součástí autonomního řízení.
Doprava a logistika v čele inovací
Na mnichovském veletrhu se tradičně setkávají špičkoví odborníci v oblastech logistiky, mobility, IT a řízení dodavatelského řetězce. Letos se jednoznačně prokázalo, že v náročných časech posouvají věci dopředu a společně řeší aktuální problémy.
Klimatické cíle stanovené pro odvětví dopravy a logistiky berou zainteresované firmy velmi vážně, a i proto je tato oblast v popředí, pokud jde o inovace, pokrok a moderní technologie. Všichni jsou si zároveň dobře vědomi, že bez logistiky nemůže fungovat vlastně nic.