Jestli se nemýlíme, pracujete v logistickém oboru již od počátku milénia. Do DHL jste nastoupil v roce 2005. Na jaké pozici jste začínal a jak se vaše kariéra vyvíjela dále?
Letos uplynulo 25 let, kdy jsem začal pracovat ve skladu jako agenturní zaměstnanec, a vlastně tím to všechno začalo. Následně se vyskytla příležitost pracovat u DHL – tedy původně jsem chtěl být kurýrem, protože to je moje práce snů, ale tehdy nebylo žádné volné místo – a tak jsem tedy nastoupil do DHL jako skladový administrativní pracovník.
Když se na to dívám zpětně, pak už to šlo velmi rychle. Vedoucí administrativy, skladu, procesní specialista, až vedoucí distribučního centra.
Jedním z důvodů, proč si vážím DHL, jsou příležitosti rozvíjet se a kariérně růst, což byl i můj případ. Měl jsem možnost pracovat pro různé zákazníky a v různých lokalitách.
Řídit logistické operace pro jednoho, byť velkého a významného klienta v největším distribučním centru DHL Supply Chain je asi něco jiného než být zodpovědný za provoz tří distribučních center v Jažlovicích a jednoho v Dobřejovicích. Můžete popsat rozdíl a to, jak vás funkce provozního manažera v jednom skladu připravila na pozici business unit managera?
To je velmi dobrá otázka, protože se může zdát, že řízení jednoho velkého zákazníka je náročnější než řízení menšího zákazníka. Na začátek bych rád zdůraznil, že pro nás neexistuje „malý“ a „velký“ zákazník a ke všem zákazníkům přistupujeme stejně.
Pokud se na to dívám optikou přístupu a řešení operativních a obchodních záležitostí, není rozdíl mezi velkým a malým zákazníkem. Oba mají stejné potřeby a stejné problémy. Řešíte naprosto stejné záležitosti, jen v jiném měřítku. To, co osobně vnímám jako zkušenost, je právě řízení distribučního centra, které obsluhuje více zákazníků. Byla to vlastně nejlepší příprava na současnou pozici, protože řešíte v podstatě obdobné výzvy. Z osobního pohledu se vždy jednalo o různorodou činnost a to je jedna z věcí, která mě na mé práci naplňuje.
Jste přímým účastníkem toho, jak svět logistických, resp. skladových operací mění digitalizace, automatizace a robotizace. V roce 2018 jste v Jažlovicích nasadili automatizovaný vozík, který následuje skladníka mezi regály a usnadňuje hromadné vychystávání. Jak se tato technologie ve vašich provozech rozvinula a splnila vaše očekávání?
Pro nás to byla obrovská zkušenost, ze které jsme čerpali při dalších projektech. Bylo to naše první setkání s něčím podobným, kde jsme mohli využít produkt DHL inovačního centra u nás v Jažlovicích. V současnosti tento vozík využíváme na jiném provozu v rámci DSC CZ a za sebe vidím hlavní míru neúspěchu dlouhodobého používání ne v přínosu, návratnosti, zeštíhlení procesu, ale nedostatečném zapojení vedoucích a finálně v nepřijetí technologie zaměstnanci. Vždy byla volba použít „starou“ technologii.
Můj otec mi často vyprávěl, že když k nim na vesnici začaly jezdit autobusy, řidič zastavoval u krajnice babičkám, aby je svezl. Ty mu vždy odpověděly, ne ne, my raději půjdeme pěšky, než bychom nastoupily do toho „ďáblova stroje“… No a protože ne vždy posloucháme svoje rodiče, musel jsem si tu zkušenost získat sám implementací automatického vozíku, abychom se opakování této chyby do budoucna vyvarovali.
Je pravda, že implementací robotického ramena jsme museli vytvořit nové pozice, a v tom je vlastně budoucnost celého odvětví. Některé pozice zaniknou a nové vzniknou a my chceme být na tuto změnu připraveni.
Dalším projektem, kterým měla být plná automatizace provozu v Dobřejovicích, jsme se zabývali na začátku roku 2019. Jednalo se o plně automatické vysokozdvižné vozíky. V podstatě bylo vše připraveno. Poučeni z minulého případu jsme dali velký důraz na zapojení hlavně vedoucích pracovníků. Měli jsme připravená řešení, interní schválení, schválení zákazníka, návratnost byla zajímavá, ale těsně před startem implementace a pasportizací budovy jsme zjistili, že je budova pro automatizaci po technické stránce nevhodná, a museli jsme celý projekt zastavit. Musím říci, že je to jedna z největších profesních proher, ale i další zkušenost, která nám hodně usnadnila práci při dalším projektu, kterým byla implementace robotického ramene.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později