Kion Group posílá lithium-iontové baterie na konci životnosti k recyklaci ke svému strategickému partnerovi Li-Cycle Holding Corp. (dále jen Li-Cycle). Cílem skupiny je do roku 2030 zpracovat v závodě na recyklaci Li-Cycle v německém Magdeburgu profesionálně a udržitelným způsobem až 5000 tun vysloužilého materiálu z baterií. Tato hmotnost odpovídá množství zhruba 15 tisíc velkých lithiových iontových baterií používaných ve vysokozdvižných vozících.
„Pevně věříme, že lithium-iontová technologie je pohonnou technologií budoucnosti. Proto je pro nás tak důležité, aby se technologie stala součástí uzavřeného okruhu – od výroby přes použití až po obnovu zdrojů,“ řekl Henry Puhl, technologický ředitel Kion Group AG při oficiálním otevření prvního Li-Cycle recyklačního závodu v Evropě.
Skupina Kion vyrábí své vlastní lithium-iontové baterie v závodě Kion Battery Systems v Karlsteinu nad Mohanem. Ty jsou následně instalovány do elektrických průmyslových vozíků značek Kion jako je Linde MH, Fenwick, Still a Baoli a také do automatizovaných skladových logistických systémů. „Nyní společně s Li-Cycle uzavíráme kruh recyklace a zajišťujeme, že se téměř všechny cenné materiály, včetně lithia, kobaltu, mědi a niklu, budou získávat z lithium-iontových baterií používaných v našich vozících. Tyto zdroje pak mohou být použity k výrobě nových baterií.“
Puhl zdůrazňuje, že partnerství s Li-Cycle dále zvyšuje důvěru trhu ve skupinu Kion v oblasti udržitelnosti a dále rozšíří její vedoucí pozici na trhu v oblasti průmyslových vozíků s elektrickým pohonem. Zatímco 88 procent všech průmyslových vozíků prodaných značkami Kion Group bylo v loňském roce bylo elektrických, na globálním trhu jako celku to bylo jen něco málo přes 70 procent. „Nejenom že pomáháme energetickému přechodu na elektřinu, ale jsme také průkopníkem v oblasti obnovy kritických materiálů a recyklace pokročilých lithium-iontových baterií,“ dodává Henry Puhl.
„Je naším cílem zajistit, aby lithium-iontové baterie nekončily nedokonalou recyklací nebo dokonce na skládkách, ale aby byly všechny jejich součásti recyklovány ekologicky a odpovědným způsobem,“ vysvětluje Richard Storrie, prezident Li-Cycle pro region regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky. „Dohoda s Kion Group je vynikajícím příkladem udržitelné a dlouhodobé spolupráce. Li-Cycle jako strategický partner podpoří skupinu Kion při dosahování jejích cílů v oblasti recyklace a zároveň jí pomůže splnit požadavky EU na správu baterií.“
Moderní a ekologický proces recyklace
Li-Cycle využívá k recyklaci lithium-iontových baterií a obnově kritických materiálů baterií inovativní a udržitelný dvoufázový proces.
Na rozdíl od energeticky náročných metod tavení Li-Cycle využívá redukční technologii na bázi chladné kapaliny. Technologie Li-Cycles může být použita ke zpracování všech typů lithium-iontových baterií – bez ohledu na tvar, velikost nebo chemické složení. Proces na bázi kapaliny je bezpečnější a zabraňuje vzniku potenciálních rizik, jako jsou požáry. Poté, co jsou plasty a kovy (měď, hliník a ocel) odděleny, jsou očištěny, vysušeny, zabaleny a připraveny k odeslání. Zbývající meziprodukt, nazývaný jako černá hmota, je pak zpracováván ve druhé fázi. V tomto hydrometalurgickém procesu se z černé hmoty získávají materiály jako uhličitan lithný, síran kobaltnatý a síran nikelnatý pro jejich použití v nových bateriích.
Proces Li-Cycle v jeho recyklačním zařízení v Magdeburgu produkuje pouze minimální skládkový odpad, nízké emise do ovzduší a nevypouští žádné odpadní vody. Zařízení má zpracovatelskou kapacitu až 30 tisíc tun materiálů lithium-iontových baterií ročně.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 2/2025





