Toyota je globálním lídrem v praktickém využití palivových článků s více než patnáctiletými zkušenostmi. V Evropě již provozuje stovky vozíků v reálném provozu a za poslední finanční rok k nim přibylo dalších 1300 objednaných strojů. V Česku Toyota konzultuje možnosti s řadou partnerů – specialistů na projektování, výrobu šedého i zeleného vodíku, přepravu, skladování nebo mobilní zásobníky. Chybějící infrastruktura rozvoj vodíkového pohonu v manipulaci zatím brzdí, ale manipulační technika je u Toyoty k dispozici v plném rozsahu.
Kdy je vodík optimální
Výhody palivových článků využijí nejvíce uživatelé s velkými flotilami (50 a více strojů), jejichž běžný vícesměnný provoz vyžaduje častou výměnu baterie. Čím více vozíků, tím vyšší nákladové efektivnosti a rychlejší návratnosti investice dosáhnou. Evropská unie navíc zavádění technologie s palivovými články aktivně podporuje. Ideální je využití vodíku i pro pohon nákladních automobilů nebo dodávek.
Vodíkový pohon může být praktičtější než li‑ionové baterie. Záleží na vytížení vozíků v provozu. Pokud frekvence manipulace nedovoluje využít k dobíjení krátké přestávky (kolem 15 minut), což je optimální způsob, jsou palivové články kvůli bleskovému doplňování vodíku (1 až 3 minuty podle typu vozíku) optimálním řešením s minimálními prostoji. Nádrže na vodík o objemu 0,5 až 3 kilogramy jsou kompaktní, vozík jimi lze vybavit i dodatečně a mohou být tankovány uvnitř i venku, a to i při nízkých teplotách. Nádrž s 0,5 až 1 kilogramem vodíku vystačí na osm hodin provozu. Palivový článek je flexibilní, a proto se se špičkami vyrovnává snáze a efektivněji než olověné a li‑ionové akumulátory.
V současné době lze vodík využít v 90 procentech vozíků značky Toyota – čelních vysokozdvižných vozících řady Traigo i ve skladové technice všech typů.
Vodík pro většinu vozíků
V současné době lze vodík využít v 90 procentech vozíků značky Toyota – čelních vysokozdvižných vozících řady Traigo i ve skladové technice všech typů, od ručně vedené techniky přes retraky a vychystávací vozíky až po nejvýkonnější VNA stroje. Řešení je vhodné i do mrazírenských skladů (rozsah pracovní teploty vodíku je od ‑30 °C do +40 °C).
Každý elektrický vozík Toyota vyžaduje pouze malou modifikaci, aby mohl palivové články využít optimálně a bezpečně. Články jsou ale vyráběny se stejnými nebo podobnými rozměry jako standardní olověné baterie, takže nevyžadují dodatečný prostor (bateriový prostor rozměru DIN). Identická je i elektroinstalace, nutné je zajistit vývod pro zasunutí tankovací pistole. Všechny typy vozíků mohou být tankovány na stejném plnicím zařízení. Životnost palivových článků PlugPower dosahuje až 10 let. Je delší než u olověných baterií a srovnatelná s li‑ionovými bateriemi. Je možné je dodatečně nainstalovat i do starších vozíků, pokud mají dostatečně prostorný bateriový prostor, do kterého mohou být umístěny.
Testování AGV v reálu
V různých výrobních i skladových provozech pracuje v Česku již přes 30 AGV vozíků Toyota různých typů (v Evropě již hodně přes 1000 strojů). Výrobce má tedy s implementací automatizované manipulace v našich podmínkách velké zkušenosti. Disponuje propracovanými postupy a procesy pro provedení auditů a posouzení provozů poptávajících firem, jaká data a informace je nutné posoudit a vyhodnotit při přípravě studie proveditelnosti nebo při návrhu pracovní dráhy automatu.
Toyota připraví pro zájemce testovací provoz s vozíkem Autopilot SAE160 přesně na míru – ideálně pro převoz europalet, industrialu, GBX nebo podobných manipulačních jednotek bez přesahu nákladu mezi několika místy ve skladu nebo ve výrobě či pro zakládání až do výšky 4,5 metru. Po prohlídce provozu a zjištění detailů manipulace ve skladu navrhne technické řešení a cenovou nabídku zohledňující dohodnutou délku testování. Pokud se zájemce následně rozhodne pro plnohodnotné řešení automatické manipulace s vozíky řady Autopilot, Toyota veškeré náklady na testování z nákladů na realizaci projektu odečte.