V letošním roce zažívá e‑commerce v Česku po „tučných“ covidových letech pokles, ačkoliv trvá naděje, že se tento trend již brzy začne obracet. Přesto – nebo právě proto – rozvíjejí e‑shopy své služby, aby přilákaly zákazníky. Velká část tohoto rozvoje závisí na logistice.

Aktuální vývoj v logistice pro e‑commerce současně odráží zvyšující se nároky kupujících, pro které je zásadní především rychlost, přesnost a flexibilita doručení. Zrychlující se dění kolem nás se promítá i do celé e‑commerce – lidé jsou zvyklí objednat si zboží a druhý, maximálně třetí den jej mít doma. Kromě toho vyžadují, aby se jim nabízel dostatek možností doručení a svou zásilku si mohli vyzvednout například cestou z práce nebo na nákup. Nechtějí ztrácet čas a zároveň žádají, aby se dopravce maximálně přizpůsobil jejich možnostem, nikoliv naopak.

„Ve vztahu k našim klientům vnímáme, že jde především o schopnost přizpůsobit nabízené služby jejich aktuálním potřebám a ‚ohýbat‘ je tak, aby maximálně vyhověly požadavkům každého z nich,“ říká Patrik Babinec, spoluzakladatel a CMO společnosti Skladon. „Situace na trhu je již delší dobu poměrně dynamická, obchodníci tak potřebují mít po boku partnera, který se na ni dokáže rychle a flexibilně adaptovat.“

Související

E‑shopy hledají nové trhy

Z trendů ovlivňujících nejen českou, ale i evropskou logistiku pro e‑commerce lze zmínit, že pro e‑shopy ze západní Evropy začíná být stále zajímavějším dříve opomíjený region střední a východní Evropy. E‑shopy hledají nová odbytiště a trhy a upírají při tom svůj pohled i na takové trhy, jako je Srbsko nebo Bosna a Hercegovina. E‑shopy a tržiště z Blízkého i Dálného východu se zase více přibližují evropskému zákazníkovi. Internetové obchody ve svých systémech také stále častěji používají umělou inteligenci.

„Trendů je v e‑commerce a logistice celá řada. V posledních měsících lze vidět vstup marketplaců na český trh, jmenovat ­můžeme Heureka Group, Kaufland či Allegro, se kterým Zásilkovna spolupracuje,“ vysvětluje Václav Rak, operations director společnosti Zásilkovna. „Dlouhodobě vidíme silnější příklon zákazníků k doručování zásilek do automatických výdejních boxů, meziročně se počet zásilek směřujících do Z‑Boxů více než zdvojnásobil. Vnímáme stále vyšší tlak na držení nízké ceny, ale zároveň velmi vysoké kvality doručení a všech doprovodných služeb.“

E‑shopy hledají nová odbytiště a trhy a upírají při tom svůj pohled i na takové trhy, jako je Srbsko nebo Bosna a Hercegovina.

Dalším faktorem je personalizace a věrnost značce. Zákazníci podle Václava Raka touží po značce, která je zná dobře a může jim nabídnout personalizovaný zážitek při nakupování. Je proto důležité, aby hráči e‑commerce správně pracovali s daty a nabídli svým zákazníkům osobnější zážitek.

„S tím souvisí služby zákaznického servisu, který je často jediným kontaktem mezi prodávajícím a nakupujícím,“ upozorňuje Václav Rak. „Zákazníci chtějí znát odpovědi na své otázky rychle. My bychom jim měli cestu za rychlými informacemi usnadnit pomocí telefonu, sociálních sítí nebo živého chatu. V Zásilkovně nám s tímto pomáhá náš voicebot Zet a chatbot, který umí rychle odbavit spoustu poža­davků.“

Různé způsoby doručení

Logistika se zásadně odvíjí od samotného prodejního modelu internetového obchodu. Záleží například, zda se jedná o samostatný e‑shop, nebo e‑shop jako doplněk kamenné prodejny. A samozřejmě také na velikosti obchodu. Uspořádání logistiky je tedy různorodé, například roste snaha o maximální automatizaci a digitalizaci celého procesu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.