V letošním roce zažívá e‑commerce v Česku po „tučných“ covidových letech pokles, ačkoliv trvá naděje, že se tento trend již brzy začne obracet. Přesto – nebo právě proto – rozvíjejí e‑shopy své služby, aby přilákaly zákazníky. Velká část tohoto rozvoje závisí na logistice.
Aktuální vývoj v logistice pro e‑commerce současně odráží zvyšující se nároky kupujících, pro které je zásadní především rychlost, přesnost a flexibilita doručení. Zrychlující se dění kolem nás se promítá i do celé e‑commerce – lidé jsou zvyklí objednat si zboží a druhý, maximálně třetí den jej mít doma. Kromě toho vyžadují, aby se jim nabízel dostatek možností doručení a svou zásilku si mohli vyzvednout například cestou z práce nebo na nákup. Nechtějí ztrácet čas a zároveň žádají, aby se dopravce maximálně přizpůsobil jejich možnostem, nikoliv naopak.
„Ve vztahu k našim klientům vnímáme, že jde především o schopnost přizpůsobit nabízené služby jejich aktuálním potřebám a ‚ohýbat‘ je tak, aby maximálně vyhověly požadavkům každého z nich,“ říká Patrik Babinec, spoluzakladatel a CMO společnosti Skladon. „Situace na trhu je již delší dobu poměrně dynamická, obchodníci tak potřebují mít po boku partnera, který se na ni dokáže rychle a flexibilně adaptovat.“
E‑shopy hledají nové trhy
Z trendů ovlivňujících nejen českou, ale i evropskou logistiku pro e‑commerce lze zmínit, že pro e‑shopy ze západní Evropy začíná být stále zajímavějším dříve opomíjený region střední a východní Evropy. E‑shopy hledají nová odbytiště a trhy a upírají při tom svůj pohled i na takové trhy, jako je Srbsko nebo Bosna a Hercegovina. E‑shopy a tržiště z Blízkého i Dálného východu se zase více přibližují evropskému zákazníkovi. Internetové obchody ve svých systémech také stále častěji používají umělou inteligenci.
„Trendů je v e‑commerce a logistice celá řada. V posledních měsících lze vidět vstup marketplaců na český trh, jmenovat můžeme Heureka Group, Kaufland či Allegro, se kterým Zásilkovna spolupracuje,“ vysvětluje Václav Rak, operations director společnosti Zásilkovna. „Dlouhodobě vidíme silnější příklon zákazníků k doručování zásilek do automatických výdejních boxů, meziročně se počet zásilek směřujících do Z‑Boxů více než zdvojnásobil. Vnímáme stále vyšší tlak na držení nízké ceny, ale zároveň velmi vysoké kvality doručení a všech doprovodných služeb.“
E‑shopy hledají nová odbytiště a trhy a upírají při tom svůj pohled i na takové trhy, jako je Srbsko nebo Bosna a Hercegovina.
Dalším faktorem je personalizace a věrnost značce. Zákazníci podle Václava Raka touží po značce, která je zná dobře a může jim nabídnout personalizovaný zážitek při nakupování. Je proto důležité, aby hráči e‑commerce správně pracovali s daty a nabídli svým zákazníkům osobnější zážitek.
„S tím souvisí služby zákaznického servisu, který je často jediným kontaktem mezi prodávajícím a nakupujícím,“ upozorňuje Václav Rak. „Zákazníci chtějí znát odpovědi na své otázky rychle. My bychom jim měli cestu za rychlými informacemi usnadnit pomocí telefonu, sociálních sítí nebo živého chatu. V Zásilkovně nám s tímto pomáhá náš voicebot Zet a chatbot, který umí rychle odbavit spoustu požadavků.“
Různé způsoby doručení
Logistika se zásadně odvíjí od samotného prodejního modelu internetového obchodu. Záleží například, zda se jedná o samostatný e‑shop, nebo e‑shop jako doplněk kamenné prodejny. A samozřejmě také na velikosti obchodu. Uspořádání logistiky je tedy různorodé, například roste snaha o maximální automatizaci a digitalizaci celého procesu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později