Jste dlouholetou předsedkyní poroty prestižní soutěže Obal roku. Mohla byste krátce okomentovat trendy v kategorii přepravních obalů a principy řešení, která vedou v tomto segmentu k úspěchu? Osobně jste letos z této kategorie ocenila Obalové řešení Adapt a papírovou vázací pásku. Čím si vás tyto produkty získaly?

Přepravní obaly a trendy? Současným největším trendem je vyrábět a vyvíjet obaly jako monomateriálová řešení. Určitě si sám všímáte, jak mnoho řešení z vlnité lepenky nahrazuje původní řešení, kde sice vnější obal byl rovněž z vlnité lepenky, ale fixace byla často plastová. Samozřejmě, jedná se o příklon směrem k větší udržitelnosti, případně i k cirkulárním tendencím. To ostatně není vidět jen u přepravních, ale i u dalších typů obalů. Co se týká dalšího trendu, který v podstatě souvisí s větším využitím vlnité lepenky, totiž jednorázových obalů, které často nahrazují vícecestné obaly z plastu, tady bych byla opatrnější, za posledních 20 let se jedná o „návrat ve vlnách“, kde jednou převažují obaly nevratné, jindy zase vratné.

Ať tak či jinak, k úspěchu nevede jen samotné sofistikované řešení v kombinaci s kvalitním materiálem, ale velkou roli hraje již od počátku i dobrá komunikace s klientem, který musí obalu „rozumět“ a naopak vývojář musí pracovat se všemi informacemi (další výroba, plnění, přeprava, ruční/strojní skládání, možnosti manipulace a tak dále), které při konstrukci obalu musí zohlednit.

A teď k produktům. Adapt (Van De Velde Packaging Unipap) získal Stříbrnou cenu předsedkyně poroty a naprosto právem. Řešení splňuje další z dnešních trendů – je universální pro větší škálu balených produktů s odlišnými rozměry, na které se vždy ochotně adaptuje, a to je to, co současný trh žádá. Přidaná hodnota obalového řešení Adapt se skrývá tedy především v jeho adaptabilní výšce (Výšku tohoto paletboxu je možné, díky specificky navrženým uzamykacím prvkům, variabilně teleskopicky měnit).

Související

Rovněž Bronzová cena předsedkyně poroty pro Papírovou vázací pásku (Antalis) je logická. Takto by mělo vypadat udržitelné řešení, které má nižší dopad na životní prostředí, v praxi. Materiál pásky se skládá z 95 procent z papíru, který je tlakově impregnován PVAc a je velmi úspěšnou náhradou PP pásek. Velký benefit je i v její aplikaci. Pásku lze použít jak ručně, tak i v běžných automatických a poloautomatických obloukových vazačích standardizovaných pro páskování PP páskami.

V čem spatřujete současné hlavní výzvy stojící před obalovým průmyslem?

O udržitelnosti jsme mluvili již výše, stále se jedná o prioritu nejenom ve výrobě obalů, s ní souvisí i další aspekty, například optimalizace řešení, případně jeho sekundární využití či vratnost a s tím vším souvisí i recyklace. A recyklace není jen otázka papírových materiálů, kde nejsou obvykle žádné větší problémy. Myslím, že už teď je na pořadu dne vývoj nových recyklačních technologií různých typů. Vývoj se nezastavuje ani u zpracovatelských strojů, tam je vidět, že již není tak obří tlak na výkon (často jsou stroje výkonnostně již dnes dokonce nad požadavky trhu), ale akcent je spíš na modularitu řešení či kontrolní/inspekční systémy. Z hlediska chodu strojů dochází k dalšímu rozvoji v oblasti automatizace, robotizace a digitalizace.

Jak se dá podle vás nejlépe čelit greenwashingu, tedy například situacím, kdy některé společnosti prezentují svoje produkty za pomoci marketingových nástrojů jako šetrné k životnímu prostředí, aniž tomu tak třeba skutečně je?

Na to je opravdu těžká odpověď. Osobně razím metodu vyšší míry edukace, mimochodem na té se mohou podílet velkou měrou i odborná seriosní média. Bohužel laická veřejnost často vychází z velmi obecných a někdy i dokonce zavádějících informací z internetu či jiných médií. Vzpomeňme si jen, jak před pár lety byl populární vývoj oxodegradabilních plastů, které se vyráběly stejně jako konvenční plasty z ropy, ale měli navíc i aditiva, která výrazně urychlovala jejich rozpad. Ale nicméně, ten základ byl jasný: ropa. A výsledek by si měl každý z nás, kdo absolvoval alespoň druhý stupeň základní školy, také umět dobře představit. Všichni přece víme, že zákon zachování hmoty kolem nás platí, takže případné pozůstatky ropných skvrn nemohou beze zbytku někam vymizet.

Širší veřejnost zná vaše mediálně viditelné působení v porotě Obalu roku i činnost publicistickou v odborných časopisech. Působíte ale i v různých oborových svazech a skupinách, zajišťujete odborné kurzy, lektorské služby, věnujete se konzultační a poradenské činnosti… Původní profesí jste strojařka. Jakými cestami se ubírala vaše cesta do světa obalářů?

To je opravdu na dlouhé vyprávění a určitě bych tím nechtěla čtenáře Logistiky nudit. I když jsem skutečně původně strojní inženýr, samotnou strojařinou jsem se zabývala velice krátce (v oblasti výpočtů pevnosti/pružnosti). A protože jsem navíc nikdy moc ráda ručně nekreslila, jakmile Autodesk uvedl na trh AutoCAD, vrhla jsme se na tento program a paradoxně, místo, abych si ulehčila konstrukci, po čase jsem ho začala školit. S ním jsem se dostala i do školství, kde jsem ho nějaký čas rovněž učila a přes školu a CAD jsem byla oslovena, zda bych se nechtěla naučit jeden ze specializovaných konstrukčních CAD SW. A to byl první krok k obalům, pak přišla spolupráce se Obalovým inputem Syba a svět obalů mě pohlcoval víc a víc. Začala jsem se věnovat i technologiím, designu (tedy tomu strukturálnímu), materiálům i tisku. A všude se snažila nasávat informace – na seminářích, veletrzích, ve firmách. Vím, že to zní děsně, ale z obalů se stala téměř posedlost (tedy žiji občas i „normální“ život 😊).

Školíte též zástupce obalářských firem. Jak náročné je sledovat nejnovější trendy v oboru, abyste byla stále „in“ a zároveň o kousek napřed?

Je to těžké, protože vývoj technologií, včetně těch digitálních, je opravdu masivní. A špatně se smiřuji, že nelze mít záběr široký na všechny typy obalů, i když se snažím sebevíc. Takže, zatímco jsem schopná sledovat přes různé novinky, veletrhy a další zdroje např. i skleněné či plechové obaly, a o těchto trendech něco málo napsat do časopisu, specialistou ve smyslu výrobním se na ně rozhodně necítím. Sama se zabývám převážně výrobou obalů z lepenek.

Kromě výše uvedených aktivit se věnujete i činnosti pedagogické. Můžete ji přiblížit? Jaký mají mladí lidé vztah k řemeslu a v čem jsou ovlivněni novými technologiemi?

V Česku jsme v tak trochu zvláštní pozici. Střední školy se zaměřením na obaly a design tady máme, ale vysoké školy ne. Trend společnosti je přitom na získání vysokoškolského vzdělání. Mnoho mladých lidí, které obaly „chytly“ již na střední škole a i se hojně věnovali konstrukci, tak, pokud mají dobré studijní předpoklady, odcházejí na vysokou školu, potíž je, že musí volit jiné obory a řada z nich se pak již k obalům nevrátí. Prostě kvalifikovaní lidé chybí všude i v obalovém odvětví. Sama mám zkušenosti z různých školení pro firmy, kdy přeškolujeme lidi například na konstruktéry obalů.

Vždy, když mám tu čest vás potkat, srší z vás radost a optimismus. Jak se vám daří všechny vaše aktivity ladit dohromady a ještě třeba si najít trochu času na oddych ve vašem nabitém programu?

To mi lichotíte. Ve skutečnosti moc velký systematik nejsem a často se mi moc to ladění nedaří. Takže jsem asi jako každý z nás občas pod stresem, zda dokáži vyhovět termínu na školení klientovi, odevzdat včas články do redakce či být pár dní v týdnu i ve škole a snažit se předávat nějaké zkušenosti mladým lidem. Mimochodem, práce ve škole mezi mladými lidmi je někdy opravdu vyčerpávající, ale na druhé straně i nabíjející. A co se týká oddychu – ten je potřebný, alespoň občas, k načerpání sil. Já sama je čerpám hlavně z individuálního cestování po celém světě. Ráda se seznamuji s různými kulturami a hlavně lidmi. Myslím, že mimo svět obalů bych se mohla charakterizovat jako takový „zloděj lidských příběhů“.

 

Ceny předsedkyně poroty Obalu roku 2023

Zlatá cena

Obal na T-phone
Thimm

Obal na T-phone; Thimm

Pro působivé uvedení na trh nového telefonu společnosti T-mobile byla v THIMM navržena a vyrobena sada podpůrných prostředků – velký box pro prodejny, malé boxy pro ambasadory a influencery a tašky pro novináře. Všechny produkty byly navrženy tak, aby maximálně podpořily myšlenku působivého uvedení produktu a držely účastníky slavnostního uvedení až do poslední chvíle v napětí. Velký box byl zabalen do hnědé přepravní krabice, která se sama kouzelně otevřela při nadzvednutí víka.

Tašky s merchandisingem pro novináře působily díky zvolenému materiálu – černé vlnité lepence a použité technologii digitálního laserového výseku – elegantním a luxusním dojmem, což také podtrhovalo výjimečnost okamžiku. Všechny produkty byly vyrobeny pouze z vlnité lepenky moderními digitálními technologiemi.

Stříbrná cena

Obalové řešení Adapt
Van De Velde Packaging Unipap

Obalové řešení Adapt; Van De Velde Packaging Unipap

Přidaná hodnota obalového řešení Adapt se skrývá v jeho adaptabilní výšce. Výšku tohoto paletboxu je možné, díky specificky navrženým uzamykacím prvkům, variabilně teleskopicky měnit v rozpětí až 500 mm. Obal se tímto stává univerzální pro větší škálu balených produktů s odlišnými rozměry na které se vždy ochotně adaptuje. Uvolněný prostor je pak možné využít pro nastohování dalšího Adaptu a tím optimalizovat přepravní výšku paletového místa a přepravní náklady.

Uživatelsky přívětivé je u tohoto modelu i zákaznické označení každé výškové pozice pláště artiklem a QR kódem konkrétního baleného dílu pro rychlou přestavbu boxu.

Adapt je určen pro opakované cirkulární použití.

Bronzová cena

Brit Care Cat Interaktivní box pro kočky
Logik

Brit Care Cat Interaktivní box pro kočky; Logik

Jak zaujmout náročné kočičí osobnosti? Novým typem interaktivního boxu pro kočky s bohatým sekundárním využitím. Box z vlnité lepenky obsahuje výběr z nejchutnějších produktů pro kočky (dry + wet + snacks) a jako bonus rovnou 2 kreativní hry. První hra přináší kočce lovecký zážitek (horní výřezy pro útok tlapkou, boční výřez k pozorování plyšové „kořisti“. Druhou hrou je hlavolam v podobě rotačního tunelu, do kterého se vloží snacky. K získání zasloužené odměny je zapotřebí využít všechny kočičí smysly.

Papírová vázací páska
Antalis

Papírová vázací páska; Antalis

Papírová vázací páska byla vyvinuta jako alternativa běžných pásek z polypropylenu s nižším dopadem na životní prostředí. Jedná se o kraftový papír v roli navržen speciálně pro páskování. Materiál se skládá z 95 procent z papíru, který je tlakově impregnován polyvinylacetátem (PVAc), který se běžně používá například pro účely vázání knih. Papírová vázací páska se vyznačuje dobrými mechanickými vlastnostmi, je vysoce kvalitní a odolná proti roztržení. Stoprocentně recyklovatelný obalový materiál - likvidace v rámci běžného papírového odpadu. Pásku lze použít v automatických a poloautomatických obloukových vazačích standardizovaných pro páskování PP páskami. Funguje také na ručních strojích s ohledem na pevnost. Páska má stejnou teplotu sváru jako tradiční polypropylenové pásky, není proto potřeba žádné speciální zařízení. Pásky se používají k zajištění lehkých paletových zásilek, páskování balíků, vytváření reklamních obalů a ochraně zboží před krádeží.

Přehled všech oceněných řešení najdete ZDE na stránkách soutěže Obal roku, organizovaní Obalovým institutem Syba.

Související