Během tří ročníků soutěže Impuls Logistika, jichž jsem měl tu čest se jako zástupce organizátora (časopis Logistika a vydavatelství Economia) i jako jeden ze členů poroty zúčastnit, nebylo možné si nevšimnout, jak rychle se začaly prosazovat automatizační a digitalizační technologie v rámci velkých i menších řešení. Vysoce konkurenční prostředí vytvářející tlak na úsporu nákladů, nahrazení lidské pracovní síly a koneckonců ve svém výsledku i na ochranu životního prostředí (kde jsou tedy ve hře i různé nařízení a normy) vybízí vývojáře a management dodavatelů logistických a přepravních služeb (ale i developery) ke stále sofistikovanějším řešením.
Tento nezadržitelný proces urychlila covidová krize, a koneckonců třeba i současné stále rostoucí ceny energií kromě převažujících negativních dopadů na druhou stranu opět tlačí dodavatele ke snižování nákladů a prosazování zelených zdrojů. Myslím si, že při vývoji inovativní řešení a jejich uvádění do praxe sice mají nespornou výhodu velké společnosti disponující silným zázemím, ale s mnohými převratnými řešeními využívanými v reálných provozech přicházejí často i středně velké nebo i malé týmy. Dokazuje to mimo jiné i jejich pravidelná účast a úspěchy v soutěži Impuls Logistika.
Šampionem letošního ročníku se stala technologicko-logistická společnost DoDo, která se svými řešením predikujícími zákaznickou poptávku a konceptem chytrého sdílení zdrojů ovládla kategorie Projekt a Služba, a navíc obsadila třetí místo v kategorii Eco-Eco (zohledňuje ekologičnost a ekonomičnost realizace a jsou do ní zařazeny všechny přihlášky).
Kvality svých nových řešení či produktů potvrdily opětovným umístěním „na bedně“ společnosti Dachser, Skladon, Liftago, Xertec, Toyota MH, Linde MH, Panattoni či CTP, poprvé za poslední tři roky se mezi vítězi objevila forma Eurowag a developer UDI Group.
V tradičně silně obsazené kategorii Top logistický projekt zůstalo opravdu jen těsně pod stupni vítězů řešení automatizovaného skladu pro Fosfu od dodavatele Linde MH, jen pár bodů scházelo na stupně vítězů společnostem Ringil a Raben. Gebrüder Weiss odvážně soutěžil s pilotním rozvozem zásilek pomocí vodíkového nákladního vozidla Hyundai Xcient Cell (jež za tím účelem přejelo ze švýcarského Altenrheinu do Prahy). Přihlašovatelé se nebáli upozornit na dosud nedostatečnou vodíkovou infrastrukturu v Česku a jsem přesvědčený, že budoucnost prokáže životaschopnost tohoto řešení.
Vítězná řešení
Porota hodnotila především inovativnost myšlenky, využití nových postupů nebo zařízení v praxi, celkové přínosy projektu pro firmu; dále pak brala do úvahy dobu realizace, výši investice a její návratnost.
Top logistický projekt
1. DoDo: AI prediktor poptávky; DoDo
Řešení, které využívá machine-learningové algoritmy založené na rozhodovacích stromech, jejich pomocí dokáže predikovat zákaznickou poptávku na dva týdny dopředu.
2. Rozšíření bezemisního zásobování o dálkovou vnitrostátní denní linku sběrné služby; Dachser Czech Republic
3. Optimalizace provozu distribučního centra; Skladon
Eco-Eco
1. Panattoni Park Kojetín; Panattoni Czech Republic Development
2. Boxmat – stroj na výrobu krabic; Xertec
3. DoDo: AI prediktor poptávky; DoDo
Top logistický produkt
1. Boxmat – stroj na výrobu krabic; Xertec a.s.
Na jedné straně se vloží do stroje karton, na straně druhé během pár vteřin vyjede krabice vyrobená přesně podle zadání.
2. Nová řada ručně vedených li-ionových vozíků Toyota (modely BT Levio LSI200 a BT Staxio SSI160LN/200D); Toyota MH ČR
3. Still EXV iGo systems; Still ČR s.r.o.
Top developerské řešení
1. Panattoni Park Kojetín; Panattoni Czech Republic Development
Panattoni Park Kojetín s distribučním centrem Amazonu splňuje přísné ekologické požadavky a aspiruje na mimořádně vysoké hodnocení ekologické certifikace BREEAM New Construction Outstanding.
2. Zásobování logistického centra Sázava Logistics Park z dešťové vody; UDI Group
3. CTPark Bor - B8 (B4); CTP Invest
Top logistická služba
1. DoDo: Zónová logistika; DoDo
Pokročilé technologie v reálném čase vypočítávají a optimalizují kapacity tak, aby řidič vozidla mohl vyzvedávat objednávky na různých místech a zároveň je efektivně a rychle doručoval koncovým zákazníkům.
2. Expresní přeprava chybějících náhradních dílů k opravě; Liftago
3. EVA – integrované řešení pro mýtné platby, telematiku a prevenci krádeží paliva; Eurowag
Členové poroty
Jaroslav Bazala, prezident Logistické akademie
Václav Cempírek, rektor Vysoké školy logistiky, prezident české logistické asociace
Jakub Holec, šéf 108 Agency
Filip Hubička, šéfredaktor měsíčníku Logistika
Radek Novák, vedoucí katedry logistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze
Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Petr Rožek
Libor Švadlenka, děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice
Zuzana Tučková, děkanka Fakulty logistiky a krizového řízení Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
Celkové výsledky, popis vítězných řešení a komentáře porotců čtěte ZDE.