Každá zásilka s sebou nese i nezanedbatelné množství obalů, které zákazník hned po otevření zahodí (v lepším případě do tříděného odpadu). T-Mobile se proto rozhodl objem tohoto odpadu snížit a vydal se cestou znovupoužitelných, odolných a jednoduše složitelných krabic. Ty pro pilotní provoz poskytl startup ReKrabice.
„Naše krabice jsou ze stoprocentně recyklovatelných materiálů, vyrábí se z polypropylenu, díky čemuž očekáváme, že vydrží několik desítek použití. Vyhazování a rostoucí spotřebu kartonových krabic vnímáme jako velký problém a znovupoužitelné krabice mohou být jedním ze způsobů, jak ho pomoci řešit. Pilotní projekt T-Mobilu nám ukáže, jak to bude v České republice fungovat, a jestli ho rozšíříme i na další e-shopy,“ řekl Tadeáš Bíbr, spoluzakladatel startupu ReKrabice, při startu pilotního projektu.
„Doručování v nových obalech funguje jednoduše. Své zboží zákazníci dostanou v plnohodnotném obalu, který bude spolehlivě zajištěn proti otevření. Na první pohled navíc poznají případné porušení zásilky a zároveň mohou snadno ověřit stav doručeného zboží. Kurýr, který balíček přiveze, ji spolu se zákazníkem rozbalí a krabici si poté odveze zpět do logistického skladu, kde se vyčistí, aby mohla být opětovně použitá,“ vysvětlil princip využití vratného obalu Martin Zmeškal, manažer retailové logistiky v T-Mobile.
Pilotní provoz doručování ve znovupoužitelných krabicích proběhl od poloviny srpna do 31. října pro objednávky mobilních zařízení přes webové stránky T-Mobile. Přepravu vratných krabic zajistil logistický partner PJ Expedis.
Vratný obal jako standard
Jak v reakci na dotazy Logistiky potvrdil Martin Zmeškal, manažer retailové logistiky v T-Mobile, výsledky pilotního provozu předčily očekávání zejména z pohledu vysoké míry akceptace vratného obalu zákazníky.
„Vzhledem k paralelnímu pilotu v Česku i na Slovensku jsme otestovali dvě verze vratné krabice. Nakonec slovenská vratná krabice vyráběná pro nás na míru byla úspěšnější. Pilot probíhal od poloviny srpna do konce října. Za tu dobu jsme v obou zemích úspěšně přepravili více jak 8000 zásilek. Žádnou zásilku nám zákazník neodmítl převzít vzhledem k vratnému obalu. Ze zákaznického průzkumu víme, že více jak 95 procent zákazníků bylo nadšeno vratným obalem a více jak 80 procent zákazníků vítá proces okamžitého vrácení vratného obalu,“ sdělil Logistice Martin Zmeškal.
Společnost T-Mobile nyní se svými partnery intenzivně pracuje na zavedení vratného obalu jako standardu pro doručované zásilky. Spuštění projektu manažeři očekávají v průběhu první poloviny příštího roku, postupně v několika fázích podle způsobu doručování.
Bezpečnost při doručování
Proces balení zásilek probíhá v centrálním skladu společnosti T-Mobile. Při vývoji vratné krabice byl kladen důraz na manipulaci při balení do vratného obalu. „Pilot nám ukázal některé drobné nedostatky, které se nám již podařilo vyřešit,“ připustil Martin Zmeškal.
Balení podle Martina Zmeškala probíhá manuálně, pracovníci skladu vkládají ručně obsah zásilky do vratného obalu. Následně dojde k polepení vratné krabice kurýrním štítkem a na závěr je každá zásilka opatřena speciální VOID páskou. VOID páska je použita z důvodu bezpečnosti při doručování, aby zákazník měl jistotu, že vratnou krabici nikdo během přepravy neotevřel.
Unikátní je způsob předání zásilky, kdy si zákazník nejprve zkontroluje neporušenost VOID pásky a poté před kurýrem otevře doručovanou zásilku.
Tím zákazník získává maximální jistotu, že dostává zboží, které si objednal, a že během přepravy nebylo poškozeno.
Následně si obsah zásilky odnáší v originál balení, stejně jako by si ho zakoupil na kamenné prodejně. Kurýr zajistí vrácení vratného obalu zpět na sklad, zákazník s tím nemá žádnou starost.
„Pro naše potřeby plánujeme dvě velikosti vratného obalu. Menší velikost (kterou jsme měli v pilotu) je tak akorát na jeden až dva telefony. Větší velikost se hodí typicky pro tablet či více telefonů,“ dodal Martin Zmeškal.
Vratný obal a jeho dopad na životní prostředí
Životnost krabice je mezi 50 až 60 použitími. Po skončení jejího životního cyklu je domluvený zpětný odkup výrobci, který zajistí její rozdrcení a materiál je znovu použit pro výrobu vratné krabice nebo jiného produktu. „Náš převratný obal má speciální vnitřní uchycení doručovaného zboží, tedy už není potřeba do vratné krabice vkládat různé výplně. Přepravované zboží je bezpečně ukotvené,“ doplnil Martin Zmeškal.
Zavedení znovupoužitelných krabic vnímá T-Mobile jako další krok na cestě ke klimatické neutralitě, k níž se společnost zavázala nejpozději do roku 2040.