Letošní rok přinesl Demacu několik dokončených projektů pro stávající i zahraniční investory, jako jsou například haly pro francouzského dodavatele automotive plastů společnosti EurostyleSystem v Tachově nebo hala v DMC Pardubice I, kterou si pronajímají nadnárodní společnosti FisherScientific (výrobce vybavení laboratoří) či Foxconn (výrobce elektroniky). Podívejme se však na ty nejčerstvější novinky.

Důraz na udržitelnost a úsporu vody

Vše začíná u developera. „Snažíme se každou nemovitost ušít na míru konkrétnímu provozu a konkrétní lokalitě a dále se v maximální míře snažíme využít brownfieldy a v rámci nich i recyklaci,“ vysvětluje Martin Černý, obchodní ředitel společnosti ­Demaco, a jako příklad uvádí stavbu výrobní haly v DMC Pardubice I.

„Hala je postavena na základech původních železobetonových staveb, které jsme recyklovali a použili pro zpevnění základové desky haly a jejího okolí. Ocelový materiál jsme prodali pro další užití a zbylý materiál jsme použili pro výstavbu zeleného valu, který vizuálně i akusticky odděluje areál od okolí. Při stavbě rovněž preferujeme dodavatele, kteří jsou schopni doložit užití recyklovaných materiálů.“

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

DMC Pardubice je příjemnou ukázkou toho, že lze šetřit i na vodě. „V Pardubicích se nám podařilo ušetřit čtvrtinu vody, která z této lokality odtéká. Schopnost vracet dešťovou vodu pod zem si kontrolujeme přes měření odtoku vody,“ dodává. Jedním ze způsobů, jak zadržovat dešťovou vodu, jsou totiž tzv. zasakovací polštáře, které použili v Pardubicích. V současnosti ale nelze říct, že tyto zasakovací polštáře bude Demaco používat ve všech svých projektech. „Způsob nakládání s vodou je vždy velmi individuálně navržen a s maximálním ohledem na místní vodohospodářské podmínky,“ vysvětluje Martin Černý.

Související

Z technologicko‑ekologického hlediska využívání dešťové vody je zajímavý i DMC Paskov. „Pro zachycení dešťových vod využíváme retenční nádrž, která vodu zadrží před odvedením do blízké řeky, čímž jsme ve srovnání s předchozím stavem mnohonásobně zlepšili retenci vody v území. Současně jsme nájemci nabídli možnost použít vodu k technologickému využití, standardem jsou doplňky šetřící spotřebu vody v provozu,“ dodává. A proč je využívání dešťové vody důležité? „Záměrem je co největší zadržení vody v daném území, aby nedocházelo k odvádění dešťových vod kanalizací mimo pozemek, a zároveň je záměrem minimalizace spotřeby pitné vody,“ vysvětluje Jaroslav Kaizr, partner společnosti Demaco.

DMC Paskov má nové technologie vytápění

Evropu ale v posledních měsících začíná trápit energetická krize. Ceny energií rostou, a tak hledáme úsporná řešení. Největší starost nám dělá plyn. Doma začneme topit později a oblékneme si svetr. Ale dopady zdražování plynu budou mít velký vliv i na výrobní a logistické firmy a nejen na ně.

Právě na projektu v Paskově se Demaco zabývá změnou technologie vytápění.

Průmyslový park DMC ValMez na snímku pořízeném z dronu. Projekt ve Valašském Meziříčí má velkou výhodu v dostatku elektrického příkonu v řádu desítek MW a v napojení na vysokotlaký plyn.
Průmyslový park DMC ValMez na snímku pořízeném z dronu. Projekt ve Valašském Meziříčí má velkou výhodu v dostatku elektrického příkonu v řádu desítek MW a v napojení na vysokotlaký plyn.
Foto: Demaco

„V současnosti zde využíváme jako hlavní zdroj tepla plyn. Pracujeme nyní ale i  na alternativních zdrojích, a to na centrálním zdroji tepla z kogeneračních jednotek a  na vytápění za pomoci tepelných čerpadel. V  tomto směru určitě vidíme budoucnost,“ uvádí Martin Černý.

Už dlouho se mluví o přesunu silniční nákladní dopravy na železnici. Pokud alespoň částečně lze tímto způsobem snížit uhlíkovou stopu, pak to stojí za snahu a úsilí. Uhlíková neutralita a efektivní energetika je důležitá a stále více firem na ni při výstavbě nových výrobních a logistických hal myslí. Výjimkou není ani Škoda Auto, která chce i nadále pokračovat v redukci uhlíkové stopy.

Právě díky své poloze si Škoda Auto vybrala pro nově vznikající multifunkční logistickou halu DMC Paskov. Tato hala totiž leží přímo v rámci železničního kontejnerového terminálu PKP Cargo, do kterého by měl při plném provozu nájemce denně přijet a odjet jeden ucelený vlak. Hala včetně přístřešků bude mít celkovou plochu 8,5 tisíce metrů čtverečních a její předání by mělo být do konce tohoto roku. „Zajímavostí našeho projektu v Paskově je i příprava pro nabíjení kamionů s elektrickým pohonem,“ říká Martin Černý.

Dalším významným rozpracovaným projektem jsou DMC Kvasiny, protože se jedná o největší povolenou halu připravenou k výstavbě v těsné blízkosti závodu Škoda Auto. Hala může mít plochu větší než 18 tisíc metrů čtverečních a lze ji různě modifikovat včetně přístřešků nebo tzv. tunelu. S ohledem na umístění haly 1,3 kilometru od nákladní brány závodu Škoda Auto v Kvasinách je ideálním místem pro dodavatele této české automobilky.

Hala pro francouzskou spolecnost Faurecia DMC Pardubice I byla oceněna odbornou porotou v kategorii Průmyslová nemovitost v prestižní soutěži Best of  Realty 2020.
Hala pro francouzskou spolecnost Faurecia DMC Pardubice I byla oceněna odbornou porotou v kategorii Průmyslová nemovitost v prestižní soutěži Best of  Realty 2020.
Foto: Demaco

Co se chystá v novém roce?

U přesunu kamionové dopravy na železnici a snižování uhlíkové stopy ještě chvíli zůstaneme. Mnoho firem si tuto potřebu uvědomuje, a proto by v brzké budoucnosti některá z těch výrobních mohla využít novou halu s pracovním názvem P7 v DMC Pardubice I, kterou Demaco v příštím roce začne stavět. „Hala o velikosti téměř 40 tisíc metrů čtverečních má napojení na existující vlečku a ve spojení s železničním kontejnerovým terminálem společnosti České přístavy je to další unikátní možnost, jak naplno využít přepravu po železnici,“ vysvětluje Martin Černý a dodává: „V neposlední řadě je velkou výhodou projektu dostatečná kapacita sítí a jeho umístění z hlediska dostupnosti pracovní síly.“

Demaco v číslech

V pozici generálního dodavatele nebo stavebního manažera se Demacu za poslední tři roky podařilo v České republice vybudovat 65 tisíc metrů čtverečních průmyslových prostor v lokalitách jako Týniště, Pardubice, Tachov a Plzeň. V současné době Demaco spravuje a rozvíjí průmyslové parky s víc než 50 nájemci v hodnotě přes 140 milionů eur.

Nový rok pomalu začíná klepat na dveře. A tak Demaco částečně využije 13hektarový prostor průmyslového parku DMC ValMez, který si pořídili letos v červenci. Projekt ve Valašském Meziříčí má velkou výhodu v dostatku elektrického příkonu v řádu desítek MW a v napojení na vysokotlaký plyn. „V areálu plánujeme vybudovat velkou sběrnou retenční nádrž, kterou bude možné využít částečně jako zásobník vody. Nyní se mimo jiné zabýváme zefektivněním užití vody v areálu včetně vody dešťové,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Demaco. Právě v tomto areálu na začátku roku 2023 začnou s výstavbou haly o velikosti asi 11,2 tisíce metrů čtverečních pro výrobní společnost Schott.

„Společnost Schott je naším hlavním nájemcem s plochou zhruba 38 tisíc metrů čtverečních a do budoucna máme možnost postavit v areálu další haly o velikosti 12 a 16 tisíc metrů čtverečních,“ říká Martin Černý.

DMC ValMez však nebude jediný, kde se na začátku roku začne stavět. Demaco je aktuálně v pokročilé fázi jednání s jednou nadnárodní společností, pro kterou by měli postavit velkou halu o rozloze 6,2 tisíce metrů čtverečních, a to v blízkosti centra Kolína v areálu DMC Kolín.

Je jasné, že prostory průmyslových nemovitostí Demaco budou brzy obsazené. Aktuálně je situace taková, že prázdných a nevyužitých skladů je naprosté minimum. Neobsazenost průmyslových nemovitostí je totiž dlouhodobě na rekordním minimu, a tak nově vznikající haly už jsou mnohdy zamluvené ještě dřív, než se vlastně otevřou. Takže se v příštích měsících můžeme těšit na nové informace o tom, kdo v těchto nových halách bude.

Související