Výrobce automobilů Škoda Auto ve spolupráci s firmami Alza.cz, Zásilkovna a DoDo oznámil spuštění nové služby – Doručování zásilek do kufru zaparkovaného auta. Služba běží ve zkušební provozu v Praze a umožňuje doručovacím partnerům odemknout zavazadlový prostor, uložit do něj zásilku a vozidlo uzamknout. O plánu projektu jsme poprvé psali v březnu 2019, tehdejší opimistický časový rámec podle mluvčí Alzy.cz Daniely Chovancové dokazuje, o jak technologicky náročný projekt jde.
Při dodávce nemusí být majitel či uživatel vozu přítomen. Kurýr lokalizuje a odemkne vůz pomocí aplikace ze svého telefonu. Vůz může odemknout pouze jednou v zákazníkem schváleném časovém okně a vozidlo opouští teprve ve chvíli, kdy je zcela uzamčené. Jednotlivé objednávky a jejich stav dodání je možné sledovat prostřednictvím aplikace MyŠkoda.
V rámci služby Přístup do vozu se dodací adresou stávají údaje o poloze vozu a jeho registrační značka. Pro doručení je nutné povolit kurýrovi zvolené doručovací služby, aby přes funkci Přístup do vozu určil polohu vozu, odemkl vůz a umístil nakoupené zboží do zavazadlového prostoru.
Vozidlo musí být zaparkované na veřejně dostupném místě a nesmí být skryté před mobilním signálem, například v podzemní garáži, aby jej bylo možné odemknout.
V současnosti je služba Přístup do vozu možná pro všechny vozy značky Škoda vyrobené od ledna 2019 a vybavené balíčkem Care Connect: Vzdálený přístup, s výjimkou vozů Enyaq iV, Kamiq a Scala, u kterých bude služba zpřístupněna později.
„Touto službou rozšiřujeme naši řadu řešení v oblasti mobility a zákazníkům nabízíme časovou úsporu, pohodlí a v mnoha ohledech jim usnadníme každodenní život. Umožníme jim například využít dodání zásilek ve chvíli, kdy pracují, čímž odpadá čas, který by jinak strávili čekáním na kurýra. Přístup k požadovaným údajům o vozidle má pouze kurýr zvolené doručovací služby a dodání zásilky navíc probíhá bezkontaktně, což je v dnešních dnech bezpochyby nespornou výhodou,” říká Martin Jahn, člen představenstva pro prodej a marketing.
Po úspěšném ukončení pilotního provozu v Praze, který je plánován na konec letošního roku, bude tato služba představena i na dalších místech v České republice i na zahraničních trzích. Rozšíří se také počet partnerů, jimiž jsou zatím zmíněné Alza.cz, DoDo a Zasilkovna.cz.
Jak to funguje?
Aby zákazník mohl službu využívat, musí být registrován ve Škoda Connect. V aplikaci MyŠkoda pak aktivuje funkci Přístup do vozu. Proces objednání se pro jednotlivé partnery liší.
V případě Alza.cz je nejdříve potřeba udělat propojení účtu Škoda Connect s účtemu u Alzy. Následně již zákazník objednává u partnera standardním způsobem a zvolí jako způsob dodání „doručení do vozu“.
Při volbě doručení v Zásilkovně si musí zákazník nejprve zásilku objednat na svou domácí adresu a poté ji může přesměrovat do vozu pomocí e-mailu, který od Zásilkovny obdrží. Zásilkovna též umožňuje doručit do vozu také objednávky z e-shopu Škoda.
Při využití služeb společnosti DoDo, pak zákazník při objednávání uvede, že chce svou zásilku doručit do vozu. Každou zásilku tak potvrzuje samostatně.
Během samotného doručení není potřeba žádné interakce mezi zákazníkem a kurýrem. Kurýr lokalizuje a odemkne vůz pomocí aplikace ze svého telefonu. Vůz může odemknout pouze jednou v zákazníkem schváleném časovém okně. Kurýr vozidlo opouští teprve ve chvíli, kdy je zcela uzamčené. Jednotlivé objednávky a jejich stav dodání může zákazník sledovat prostřednictvím aplikace MyŠkoda.