Cílem soutěže ESOP – Excelentní studentské odborné práce – je podpora tvůrčí aktivity studentů formou výběru, ocenění a prezentace vynikajících prací – seminárních, bakalářských a diplomových. ESOP 2021 byla vyhlášena pro seminární a bakalářské práce vytvořené v akademickém roce 2020 až 2021 a pro diplomové práce obhájené v termínech kalendářního roku 2021. Oceněné seminární a bakalářské práce studentů budou vydány v plné verzi na DVD, abstrakty oceněných prací jsou publikovány ve sborníku ESOP.
Vzhledem k zaměření časopisu Logistika se v této krátké zprávě soustředíme na práci Terezy Cempírkové, a sice formou ocitování jejího abstraktu (částečně redakčně upraveno, viz níže). Jednalo se o téma vypsané generálním partnerem katedry logistiky VŠE, společností PPL. Autorka využívala informace a data poskytnutá především touto společností. O městském minidepu v Praze jsme letos také několikrát psali v měsíčníku Logistika i na webu logistika.ekonom.cz.
V teoretické části svojí práce Tereza Cempírková rozebírá koncepty distribuce zásilek v rámci city logistiky, především pak v souvislosti s využitím nákladních elektrokol. V praktické části se věnuje unikátnímu pilotnímu konceptu sdíleného cyklodepa, nazývaného cyklohub, z nějž jsou zásilky kurýrních a doručovacích společností rozváženy zákazníkům na nákladních elektrokolech.
Hlavním cílem práce je identifikace, deskripce a vyhodnocení takových úzkých míst pilotního projektu cyklohub, jež reálně ohrožují nebo by potenciálně mohla ohrozit budoucí rozvoj a provoz projektu, a přichází s návrhy vedoucí k eliminaci identifikovaných úzkých míst, jejichž implementace pomůže dosáhnout maximalizace pozitivního přínosu projektu a jeho udržitelný provoz i po ukončení pilotní fáze.
Pro identifikaci úzkých míst jsou použity informace získané ze šesti hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se zaměstnanci PPL a zúčastněného neutajeného pozorování kurýra. Jako doplněk byly využity datové podklady kvantifikující aktivity spojené s cyklohubem. V pilotním projektu je identifikováno celkem 18 úzkých míst, z nichž jako nejproblematičtější je vyhodnocena oblast bezpečnosti kurýra při jízdě na nákladním elektrokole v provozu. Zároveň však není identifikováno žádné úzké místo, jehož existence by nebyla slučitelná s dalším provozováním cyklohubu.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 1/2025





