Cílem soutěže ESOP – Excelentní studentské odborné práce – je podpora tvůrčí aktivity studentů formou výběru, ocenění a prezentace vynikajících prací – seminárních, bakalářských a diplomových. ESOP 2021 byla vyhlášena pro seminární a bakalářské práce vytvořené v akademickém roce 2020 až 2021 a pro diplomové práce obhájené v termínech kalendářního roku 2021. Oceněné seminární a bakalářské práce studentů budou vydány v plné verzi na DVD, abstrakty oceněných prací jsou publikovány ve sborníku ESOP.

Vzhledem k zaměření časopisu Logistika se v této krátké zprávě soustředíme na práci Terezy Cempírkové, a sice formou ocitování jejího abstraktu (částečně redakčně upraveno, viz níže). Jednalo se o téma vypsané generálním partnerem katedry logistiky VŠE, společností PPL. Autorka využívala informace a data poskytnutá především touto  společností. O městském minidepu v Praze jsme letos také několikrát psali v měsíčníku Logistika i na webu logistika.ekonom.cz.

V teoretické části svojí práce Tereza Cempírková rozebírá koncepty distribuce zásilek v rámci city logistiky, především pak v souvislosti s využitím nákladních elektrokol. V praktické části se věnuje unikátnímu pilotnímu konceptu sdíleného cyklodepa, nazývaného cyklohub, z nějž jsou zásilky kurýrních a doručovacích společností rozváženy zákazníkům na nákladních elektrokolech.

Související

Hlavním cílem práce je identifikace, deskripce a vyhodnocení takových úzkých míst pilotního projektu cyklohub, jež reálně ohrožují nebo by potenciálně mohla ohrozit budoucí rozvoj a provoz projektu, a přichází s návrhy vedoucí k eliminaci identifikovaných úzkých míst, jejichž implementace pomůže dosáhnout maximalizace pozitivního přínosu projektu a jeho udržitelný provoz i po ukončení pilotní fáze.

Pro identifikaci úzkých míst jsou použity informace získané ze šesti hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se zaměstnanci PPL a zúčastněného neutajeného pozorování kurýra. Jako doplněk byly využity datové podklady kvantifikující aktivity spojené s cyklohubem. V pilotním projektu je identifikováno celkem 18 úzkých míst, z nichž jako nejproblematičtější je vyhodnocena oblast bezpečnosti kurýra při jízdě na nákladním elektrokole v provozu. Zároveň však není identifikováno žádné úzké místo, jehož existence by nebyla slučitelná s dalším provozováním cyklohubu.

Související