Poskytovatel smluvní logistiky DHL Supply Chain rozšiřuje komerční využití autonomních vysokozdvižných a paletových vozíků ve svých více než 1500 skladech na celém světě. Soustředí se přitom v první řadě na provozovny v Evropě, Velké Británii a Irsku nebo v Severní Americe, tedy v zemích s chronickým nedostatkem pracovníků. 

Autonomní paletové vozíky přemisťují zboží na paletách jak ve vertikálním, tak horizontálním směru. Používají se proto zejména v odvětvích, v nichž se zboží přepravuje převážně na paletách, například ve spotřebním a automobilovém průmyslu nebo maloobchodu. Využití inovativní techniky je součástí programu urychlené digitalizace DHL Supply Chain.

„Efektivní robotická podpora zaměstnanců v našich skladech není omezena jen na proces vychystávání zboží v provozovnách pro internetové obchody a vyřizování objednávek, tedy v segmentu e-commerce, který zažívá výrazný růst,“ upozorňuje Markus Voss, globální ředitel IT a provozní ředitel DHL Supply Chain. „Autonomní paletové vozíky mohou také rozmanitými způsoby zvyšovat kvalitu služeb a zlepšovat provozní procesy.“

Jedna z řady výhod těchto zařízení pro robotickou přepravu ve skladech spočívá podle Markuse Vosse v tom, že je lze teroreticky používat ve všech distribučních centrech, kde se manipuluje s paletami. Pro firmu i její zákazníky tak představují okamžitý přínos.

„V našich skladech na celém světě jsou totiž každý den přemisťovány miliony palet. Tyto procesy nejenže vyžadují technická zařízení – vysokozdvižné nebo paletové vozíky – ale také na sebe vážou značné personální kapacity, které bychom mohli efektivněji využívat jinde, a to především na trzích s chronickým nedostatkem odborných pracovníků,“ dodává Markus Voss.

Související

V DHL Supply Chain by do roku 2030 mělo až 30 procent firemní globální flotily vozidel pro manipulaci s materiálem používat nějakou formu robotické automatizace. Autonomní vysokozdvižné vozíky zajišťují již dnes ve skladech DHL Supply Chain vychystávání, uskladňování a doplňování celých palet. Tyto vysokozdvižné vozíky snadno dosáhnou i do regálů vysokých více než 10 metrů a mohou přepravovat všechny druhy palet a gitterboxů nebo jiné přepravky.

V aktuálních provozních podmínkách ve skladech DHL Supply Chain dosahují autonomní vysokozdvižné vozíky již 65 procent lidské produktivity a v průměru přemisťují 10 až 15 palet za hodinu. Autonomní vozíky navíc manévrují výrazně bezpečněji, a proto se pohybují i v bezprostřední blízkosti zaměstnanců skladu a běžných přepravních zařízení. Takové formy hybridní práce zahrnující spolupráci zaměstnanců a robotů mohou být přínosné především na trzích s rychle rostoucími nebo výrazně kolísavými logistickými aktivitami a v regionech s přechodným nedostatkem kvalifikovaných pracovníků.

DHL vypočítává, že v nepřetržitých provozech může flotila čítající pouhý tucet těchto autonomních vysokozdvižných vozíků přemístit více než jeden milion palet za rok. Automatizovaná robotická přeprava ve skladech plní monotónní úkoly související s přemisťováním palet a tím zvyšuje efektivitu a bezpečnost práce. DHL Supply Chain dokáže díky těmto optimalizacím zlepšovat a zefektivňovat provozní procesy pro své zákazníky.

DHL Supply Chain, v rámci své digitalizační strategie nepřetržitě zkoumá nové technologie, které okamžitě zvyšují přidanou hodnotu provozních činností ve skladu a jež lze komerčně využívat. Kromě robotických a nositelných zařízení ve stále větší míře sází také na softwarová řešení a analýzy dat, které poskytují v reálném čase informace o logistické síti zákazníka. Praxe již potvrzuje, že zavádění algoritmů a umělé inteligence s přístupem k velkým datům je zásadním přelomem v plánování globálních dodavatelských řetězců. DHL bude uvedené nástroje využívat ve stále větším rozsahu. 

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67002990-dhl-supply-chain-sazi-na-autonomni-vysokozdvizne-a-paletove-voziky-firma-chce-do-roku-2030-vyuzivat-robotickou-automatizaci-ve-skladech-az-u-30