Český e-shop Alza.cz oznámil hospodářské výsledky loňského roku. Loni dosáhl obratu téměř 45 miliard korun a rostl o 20 procent. Za rok obsloužil 5,25 milionů zákazníků, pro které vyřídil 17,9 milionů objednávek. Firma zúročila celoroční zaměření na kvalitu poskytovaných služeb, rozvoj vlastních značek, masivní investice do budování otevřené platformy AlzaBoxů a posilování přítomnosti na zahraničních trzích.

Alza.cz uzavřela loňský rok podle předběžných výsledků s obratem ve výši 44,98 miliard korun. To představuje 20procentní meziroční růst, kdy e-shop zvýšil svůj celkový obrat za všechny trhy o 7,6 miliardy korun. Společnost to oznámila dnes na on-line tiskové konferenci.

Nové centrum v Chrášťanech

Alza loni otevřela v Chrášťanech nové distribuční centrum se showroomem. Do skladové části moderní haly postupně zavede nejmodernější technologie, podobně jako je zavádí i v jiných provozech. „Kontinuálně se zabýváme tématem automatizace všech procesů. Důležité kritérium pro nás je, zda a kdy se do ní vyplatí investovat. Jde o moment, kdy je levnější, rychlejší a spolehlivější než zaměstnávání skladníků,“ řekl na dotaz Logistiky Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz, s tím, že podrobnosti například o automatizačních technologiích v chrášťanském centru zveřejní Alza v blízké době.  

„Celý rok jsme se v souladu s naší misí soustředili na to, abychom ještě více zkvalitnili prozákaznické služby, a to ve všech oblastech našeho působení,“ dodal Tomáš Havryluk. Znamenalo to také růst interních týmů, a to jak jejich rozšíření, tak vzdělávání a rozvoj stávajících zaměstnanců. Jejich počet v loňském roce dosáhl díky 800 nováčků téměř čtyř tisíc. Právě možnost osobního růstu a zapojení do inovativních projektů podložená stabilitou společnosti patří mezi důvody, které každoročně vedou k jejímu umístění na předních místech v zaměstnavatelských průzkumech.

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz
Foto: Alza.cz

„Naší ambicí je neustále posouvat očekávání zaměstnanců i zákazníků, a pak je bezezbytku naplnit. Proto jsme napříč všemi týmy zaváděli změny vedoucí například ke zkrácení doby dodání objednávky o pět hodin,“ upřesnil Havryluk. To se Alze podařilo i při rostoucím počtu zákazníků, kterých na e-shopu loni nakoupilo 5,25 milionů, a počtu objednávek, který se zvýšil o 27 procent na 17,9 milionů.

Placení kartou na e-shopu je na vzestupu

„Důvěru zákazníků v Alzu ilustruje dlouhodobě rostoucí podíl objednávek placených kartou on-line na e-shopu. Již druhým rokem se jedná o nejčastější platební metodu se 47procentním podílem,“ řekl Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz a dodává: „Zákazníkům vycházíme vstříc i před samotným nákupem. Například jako jediní transparentně uvádíme, jak je daný produkt reklamovaný. Věříme, že díky otevřenému sdílení informací důvěra v náš e-shop dále posílí.“

Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz
Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz
Foto: Alza.cz

Zákazníci věří i privátním značkám společnosti, které již kromě elektroniky nabízejí například domácí potřeby, sušené plody nebo vybavení pro volný čas. Firma jich ve svém portfoliu nabízí již 18 a jejich prodeje se v loňském roce zdvojnásobily. Rodina privátních značek Alza se tak stala jedním z nových „miliardových“ zbožových segmentů.

AlzaBoxy „jedou“ nejen během Vánoc

Rok 2021 je možné označit za rok AlzaBoxů (psali jsme například o tom, že stále více AlzaBoxů se umísťuje na přání obyvatel, příjem z pronájmů pozemků pro výdejní schránky pak vylepšuje obecní rozpočty). Alza jejich počet více než zdvojnásobila a v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich provozuje téměř 1800.

Rok 2021 je možné označit za rok AlzaBoxů. Alza jejich počet více než zdvojnásobila a v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich provozuje téměř 1800.
Rok 2021 je možné označit za rok AlzaBoxů. Alza jejich počet více než zdvojnásobila a v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich provozuje téměř 1800.
Foto: Alza.cz

AlzaBoxy výrazně přispěly ke zrychlení dodání zboží a jejich přínos se nejvýrazněji projevil v předvánoční sezoně. Poslední týden před Vánocemi je zákazníci zvolili pro doručení 43 procent objednávek. Za celý rok je vyzkoušely přes dva miliony zákazníků, které si z nich vyzvedly 13 milionů kusů zboží.

Související

K výraznému růstu společnosti přispělo posílení zahraničních aktivit. Evropský byznys Alzy, mimo Česko a Slovensko, za loňský rok vyrostl o 36 procent a za poslední dva roky se jeho obrat zdvojnásobil. Například tržby v Německu se více než ztrojnásobily a Alza.de se stala nejrychleji rostoucím e-shopem s elektronikou na tamějším trhu.

Rekordy roku

Za loňský rok překonalo 19 zbožových segmentů miliardový obrat. Nově se mezi ně zařadily PC sestavy, monitory a privátní značky Alza. Obrat sekce gamingu překonal čtyři miliardy. Společně s malými domácími spotřebiči, mobilními telefony, notebooky a příslušenstvím tak patří mezi obratově největší segmenty v Alze. Segmenty s nejrychlejším tempem růstu byly auto-moto, kancelářské potřeby, konzole a hry, PC sestavy, sortiment pro domácí mazlíčky a chytrá domácnost. Mezi nejprodávanější druhy zboží se probojovaly knihy a Lego, první desítka tak již není čistě doménou elektroniky a IT. Čtyři z deseti nejprodávanějších položek loňského roku pak tvoří různé druhy respirátorů, těch se loni v Alze prodalo společně s rouškami 4,3 milionu kusů.

Nejvyšší denní obrat e-shop loni zaznamenal v pondělí 13. prosince, kdy zpracoval 130 tisíc objednávek ve výši 315 milionů korun. Během vánoční špičky, která loni trvala dva týdny, Alza sedmkrát překonala denní obratový rekord z roku 2020 a zpracovala více než 1,5 milionu objednávek v hodnotě atakující čtyři miliardy korun.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67034900-alza-loni-utrzila-45-miliard-korun-ke-zrychleni-dodani-zbozi-vyznamne-prispely-alzaboxy-ve-skladech-se-uplatni-nove-techznologie