Český e-shop Alza.cz oznámil hospodářské výsledky loňského roku. Loni dosáhl obratu téměř 45 miliard korun a rostl o 20 procent. Za rok obsloužil 5,25 milionů zákazníků, pro které vyřídil 17,9 milionů objednávek. Firma zúročila celoroční zaměření na kvalitu poskytovaných služeb, rozvoj vlastních značek, masivní investice do budování otevřené platformy AlzaBoxů a posilování přítomnosti na zahraničních trzích.

Alza.cz uzavřela loňský rok podle předběžných výsledků s obratem ve výši 44,98 miliard korun. To představuje 20procentní meziroční růst, kdy e-shop zvýšil svůj celkový obrat za všechny trhy o 7,6 miliardy korun. Společnost to oznámila dnes na on-line tiskové konferenci.

Nové centrum v Chrášťanech

Alza loni otevřela v Chrášťanech nové distribuční centrum se showroomem. Do skladové části moderní haly postupně zavede nejmodernější technologie, podobně jako je zavádí i v jiných provozech. „Kontinuálně se zabýváme tématem automatizace všech procesů. Důležité kritérium pro nás je, zda a kdy se do ní vyplatí investovat. Jde o moment, kdy je levnější, rychlejší a spolehlivější než zaměstnávání skladníků,“ řekl na dotaz Logistiky Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz, s tím, že podrobnosti například o automatizačních technologiích v chrášťanském centru zveřejní Alza v blízké době.  

„Celý rok jsme se v souladu s naší misí soustředili na to, abychom ještě více zkvalitnili prozákaznické služby, a to ve všech oblastech našeho působení,“ dodal Tomáš Havryluk. Znamenalo to také růst interních týmů, a to jak jejich rozšíření, tak vzdělávání a rozvoj stávajících zaměstnanců. Jejich počet v loňském roce dosáhl díky 800 nováčků téměř čtyř tisíc. Právě možnost osobního růstu a zapojení do inovativních projektů podložená stabilitou společnosti patří mezi důvody, které každoročně vedou k jejímu umístění na předních místech v zaměstnavatelských průzkumech.

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz
Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz
Foto: Alza.cz

„Naší ambicí je neustále posouvat očekávání zaměstnanců i zákazníků, a pak je bezezbytku naplnit. Proto jsme napříč všemi týmy zaváděli změny vedoucí například ke zkrácení doby dodání objednávky o pět hodin,“ upřesnil Havryluk. To se Alze podařilo i při rostoucím počtu zákazníků, kterých na e-shopu loni nakoupilo 5,25 milionů, a počtu objednávek, který se zvýšil o 27 procent na 17,9 milionů.

Placení kartou na e-shopu je na vzestupu

„Důvěru zákazníků v Alzu ilustruje dlouhodobě rostoucí podíl objednávek placených kartou on-line na e-shopu. Již druhým rokem se jedná o nejčastější platební metodu se 47procentním podílem,“ řekl Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz a dodává: „Zákazníkům vycházíme vstříc i před samotným nákupem. Například jako jediní transparentně uvádíme, jak je daný produkt reklamovaný. Věříme, že díky otevřenému sdílení informací důvěra v náš e-shop dále posílí.“

Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz
Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz
Foto: Alza.cz

Zákazníci věří i privátním značkám společnosti, které již kromě elektroniky nabízejí například domácí potřeby, sušené plody nebo vybavení pro volný čas. Firma jich ve svém portfoliu nabízí již 18 a jejich prodeje se v loňském roce zdvojnásobily. Rodina privátních značek Alza se tak stala jedním z nových „miliardových“ zbožových segmentů.

AlzaBoxy „jedou“ nejen během Vánoc

Rok 2021 je možné označit za rok AlzaBoxů (psali jsme například o tom, že stále více AlzaBoxů se umísťuje na přání obyvatel, příjem z pronájmů pozemků pro výdejní schránky pak vylepšuje obecní rozpočty). Alza jejich počet více než zdvojnásobila a v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich provozuje téměř 1800.

Rok 2021 je možné označit za rok AlzaBoxů. Alza jejich počet více než zdvojnásobila a v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich provozuje téměř 1800.
Rok 2021 je možné označit za rok AlzaBoxů. Alza jejich počet více než zdvojnásobila a v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jich provozuje téměř 1800.
Foto: Alza.cz

AlzaBoxy výrazně přispěly ke zrychlení dodání zboží a jejich přínos se nejvýrazněji projevil v předvánoční sezoně. Poslední týden před Vánocemi je zákazníci zvolili pro doručení 43 procent objednávek. Za celý rok je vyzkoušely přes dva miliony zákazníků, které si z nich vyzvedly 13 milionů kusů zboží.

Související

K výraznému růstu společnosti přispělo posílení zahraničních aktivit. Evropský byznys Alzy, mimo Česko a Slovensko, za loňský rok vyrostl o 36 procent a za poslední dva roky se jeho obrat zdvojnásobil. Například tržby v Německu se více než ztrojnásobily a Alza.de se stala nejrychleji rostoucím e-shopem s elektronikou na tamějším trhu.

Rekordy roku

Za loňský rok překonalo 19 zbožových segmentů miliardový obrat. Nově se mezi ně zařadily PC sestavy, monitory a privátní značky Alza. Obrat sekce gamingu překonal čtyři miliardy. Společně s malými domácími spotřebiči, mobilními telefony, notebooky a příslušenstvím tak patří mezi obratově největší segmenty v Alze. Segmenty s nejrychlejším tempem růstu byly auto-moto, kancelářské potřeby, konzole a hry, PC sestavy, sortiment pro domácí mazlíčky a chytrá domácnost. Mezi nejprodávanější druhy zboží se probojovaly knihy a Lego, první desítka tak již není čistě doménou elektroniky a IT. Čtyři z deseti nejprodávanějších položek loňského roku pak tvoří různé druhy respirátorů, těch se loni v Alze prodalo společně s rouškami 4,3 milionu kusů.

Nejvyšší denní obrat e-shop loni zaznamenal v pondělí 13. prosince, kdy zpracoval 130 tisíc objednávek ve výši 315 milionů korun. Během vánoční špičky, která loni trvala dva týdny, Alza sedmkrát překonala denní obratový rekord z roku 2020 a zpracovala více než 1,5 milionu objednávek v hodnotě atakující čtyři miliardy korun.

Související