Společnost Linde Material Handling na veletrhu LogiMat 2022 ve Stuttgartu prezentovala na výstavní ploše zaujímající až jeden tisíc metrů čtverečních své produktové novinky i odborné znalosti z oboru intralogistiky. Zvláštní pozornost věnovala unikátním elektrickým vysokozdvižným vozíkům i široké nabídce koncepcí pro efektivní vychystávání zakázek. Společnost spadající do rodiny Kion Group prezentovala i nová digitální řešení pro bezpečnost při práci a ukázky efektivního hospodaření s energiemi.
Nové modely řady X
Jedním z bodů veletržní prezentace Linde Material Handling bylo představení nových modelů elektrických vysokozdvižných vozíků řady X, které kombinují výhody vozíků s hydrostatickým pojezdem s výhodami vozíků využívajících pohon na baterie.
Tyto elektrické vysokozdvižné vozíky jsou stejně produktivní jako vozíky se spalovacími motory. Zároveň mají vysokou odolnost vůči prachu i nečistotám, hodí se tak i pro nejnáročnější aplikace. Navíc jsou vhodné pro nepřetržitý provoz až na hranici užitečného zatížení, při kterém zvládají i náročné stoupání a klesání. Pracují tiše, bez nežádoucích emisí.
Želvy a obři
Vítanými pomocníky pro přemisťování materiálů a zboží ve výrobě či ve skladu jsou autonomní mobilní roboty Linde C-Matic. Tyto plošiny na kolech, nebo také slangově „želvy“, zvládnou maximální zatížení 600, 1000 a 1500 kilogramů.

Ve světové premiéře se vůbec poprvé ve Stuttgartu veřejnosti představila nová řada elektricky poháněných těžkých vozíků s nosností od 10 do 18 tun E100 až E180. Vyniká speciální koncepcí pohonu se čtyřmi motory – dvěma pro levé, dvěma pro pravé kolo. Na výběr jsou olověné i lithium-intové baterie.
Linde Material Handling také představila širokou škálu řešení pro vychystávání, která pomáhají uživatelům dosáhnout vyšší efektivity ve všech vychystávacích procesech. K vidění byly manuální a poloautomatické varianty zařízení, i automatizované průmyslové vozíky, jakým je například autonomní retrak Linde R-Matic.
Inteligentní energetický management
Velká pozornost byla věnována rovněž rostoucímu množství softwarových a poradenských řešení společnosti Linde Material Handling. Patří mezi ně komplexní funkce systému pro správu vozového parku „Linde connect“, asistenční systémy určené k ochraně osob, infrastruktury a zboží. Odbornou veřejnost zajal inteligentní energetický management založený na umělé inteligenci. Ten lze využít k vyrovnávání špiček v poptávce po elektřině a celkově zlepšit plánování spotřeby energie.
Dělba práce ve skladu podle Stillu
V realistickém scénáři použití demonstroval Still, hamburský specialista na intralogistiku a další člen skupiny Kion Group, jak mohou všestranné a flexibilní automatizované mobilní roboty (AMR) fungovat v symbióze s automatizovanými vertikálními vozíky, jako jsou například vysokozdvižné vozíky nebo regálové vozíky do úzkých uliček MX-X, ale i s autonomními vozíky pro horizontální vychystávání OPX iGo neo.
Still předvedl de facto novou formu moderní dělby práce, která změní přepravní procesy ve skladech nebo ve výrobě. Návštěvníci se seznámili s procesy, které tímto nebo velmi podobným způsobem probíhají ve skladech nebo výrobních halách: s vyzvednutím polotovarů ze skladu s vysokými regály, jejich přepravou k dalšímu zpracování, s následným návratem do skladu s vysokými regály a s konečným uskladněním hotových výrobků.
Všechny procesy, které byly v minulosti časově anebo pracovně velmi náročné, mohou být nyní díky optimalizovaným pracovním postupům mnohem hospodárnější a efektivnější.
Nová řada vozíků ACH
Still uvedl již v letos v lednu na trh nové vozíky AMR, které byly na veletrhu k vidění, a to ve třech verzích. Model ACH 06 s nosností 600 kilogramů a rozměry 956 × 730 × 240 milimetrů je vhodný zejména pro automatizovanou přepravu lehčího zboží. Dokáže vyzvednout nebo umístit zboží až do podjezdové výšky 270 milimetrů. Po naložení dosahuje tato malá verze rychlosti jízdy 1,5 m/s. Střední verze ACH 10 má rozměry 1182 × 832 × 260 mm a dokáže přepravovat s břemeny do hmotnosti 1000 kilogramů.

Pokud je třeba automaticky přepravovat ještě těžší náklad, lze zvolit variantu ACH 15. Rovněž tento nejvýkonnější ze tří modelů měří 1182 × 832 × 260 mm a je určen pro přepravu nákladu do 1500 kilogramů. Výška nakládání a vykládání ACH 10 i ACH 15 je 290 milimetrů. Při zatížení dosahují obě větší varianty rychlosti až 1,2 m/s. Dostupná nakládací plocha pro ACH 06 je 900 × 900 milimetrů. Ostatní dva modely mají nakládací plošinu o rozměrech 1200 × 1200 milimetrů.
Všechny uvedené modely jsou poháněny lithium-iontovou baterií. Tu lze velmi pohodlně nabíjet pomocí nabíjecí stanice, která je součástí systému. Vozíky se k ní podle potřeby přistaví automaticky.
Still se ovšem pochlubil například také novým elektrickým vozíkem Still RXE 10-16C. Tento stroj je podle výrobce opravdovým gigantem z pohledu kompaktnosti a výkonu. Nástupce legendárního Still RX 50, jednoho z nejprodávanějších elektrických vozíků ve své třídě, navíc zaujme četnými bezpečnostními prvky. Podrobně jsem jej popsali ZDE.
Inspekční drony od Dematicu
Do skupiny Kion Group náleží též značky Dematic a Baoli, z nichž každá ve Stuttgartu také představila svoje horké novinky.
V případě Dematicu šlo o inspekční drony pro kontrolu automatizovaných skladových řešení (včetně regálů, strojů a dalších zařízení ), jejichž používání již schválil Německý úřad pro civilní letectví. Přinášejí výhodu v podobě uspořeného času a vyšší bezpečnosti. Kontrola pomocí dronu zabere asi 30 procent času nutného k uskutečnění „manuální“ inspekce, nehledě na to, že servisní technici si mohou ušetřit pohyb ve velkých výškách.
Jak fungují inspekční drony od Dematicu (s komentářem v angličtině)
Baoli se na veletrhu pochlubilo novou řadou elektrických vysokozdvižných vozíků KBE-N, a nízkozdvižným paletovým vozíkem EP 20-1111 s nosností dva tisíce kilogramů.
Nové produkty společností ze skupiny Kion Group i dalších předních výrobců manipulační techniky budeme postupně dále podrobněji představovat v tištěné verzi časopisu i na našem webu.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika

Logistika č. 2/2025





