Společnost Linde Material Handling na veletrhu LogiMat 2022 ve Stuttgartu prezentovala na výstavní ploše zaujímající až jeden tisíc metrů čtverečních své produktové novinky i odborné znalosti z oboru intralogistiky. Zvláštní pozornost věnovala unikátním elektrickým vysokozdvižným vozíkům i široké nabídce koncepcí pro efektivní vychystávání zakázek. Společnost spadající do rodiny Kion Group prezentovala i nová digitální řešení pro bezpečnost při práci a ukázky efektivního hospodaření s energiemi.
Nové modely řady X
Jedním z bodů veletržní prezentace Linde Material Handling bylo představení nových modelů elektrických vysokozdvižných vozíků řady X, které kombinují výhody vozíků s hydrostatickým pojezdem s výhodami vozíků využívajících pohon na baterie.
Tyto elektrické vysokozdvižné vozíky jsou stejně produktivní jako vozíky se spalovacími motory. Zároveň mají vysokou odolnost vůči prachu i nečistotám, hodí se tak i pro nejnáročnější aplikace. Navíc jsou vhodné pro nepřetržitý provoz až na hranici užitečného zatížení, při kterém zvládají i náročné stoupání a klesání. Pracují tiše, bez nežádoucích emisí.
Želvy a obři
Vítanými pomocníky pro přemisťování materiálů a zboží ve výrobě či ve skladu jsou autonomní mobilní roboty Linde C-Matic. Tyto plošiny na kolech, nebo také slangově „želvy“, zvládnou maximální zatížení 600, 1000 a 1500 kilogramů.
Ve světové premiéře se vůbec poprvé ve Stuttgartu veřejnosti představila nová řada elektricky poháněných těžkých vozíků s nosností od 10 do 18 tun E100 až E180. Vyniká speciální koncepcí pohonu se čtyřmi motory – dvěma pro levé, dvěma pro pravé kolo. Na výběr jsou olověné i lithium-intové baterie.
Linde Material Handling také představila širokou škálu řešení pro vychystávání, která pomáhají uživatelům dosáhnout vyšší efektivity ve všech vychystávacích procesech. K vidění byly manuální a poloautomatické varianty zařízení, i automatizované průmyslové vozíky, jakým je například autonomní retrak Linde R-Matic.
Inteligentní energetický management
Velká pozornost byla věnována rovněž rostoucímu množství softwarových a poradenských řešení společnosti Linde Material Handling. Patří mezi ně komplexní funkce systému pro správu vozového parku „Linde connect“, asistenční systémy určené k ochraně osob, infrastruktury a zboží. Odbornou veřejnost zajal inteligentní energetický management založený na umělé inteligenci. Ten lze využít k vyrovnávání špiček v poptávce po elektřině a celkově zlepšit plánování spotřeby energie.
Dělba práce ve skladu podle Stillu
V realistickém scénáři použití demonstroval Still, hamburský specialista na intralogistiku a další člen skupiny Kion Group, jak mohou všestranné a flexibilní automatizované mobilní roboty (AMR) fungovat v symbióze s automatizovanými vertikálními vozíky, jako jsou například vysokozdvižné vozíky nebo regálové vozíky do úzkých uliček MX-X, ale i s autonomními vozíky pro horizontální vychystávání OPX iGo neo.
Still předvedl de facto novou formu moderní dělby práce, která změní přepravní procesy ve skladech nebo ve výrobě. Návštěvníci se seznámili s procesy, které tímto nebo velmi podobným způsobem probíhají ve skladech nebo výrobních halách: s vyzvednutím polotovarů ze skladu s vysokými regály, jejich přepravou k dalšímu zpracování, s následným návratem do skladu s vysokými regály a s konečným uskladněním hotových výrobků.
Všechny procesy, které byly v minulosti časově anebo pracovně velmi náročné, mohou být nyní díky optimalizovaným pracovním postupům mnohem hospodárnější a efektivnější.
Nová řada vozíků ACH
Still uvedl již v letos v lednu na trh nové vozíky AMR, které byly na veletrhu k vidění, a to ve třech verzích. Model ACH 06 s nosností 600 kilogramů a rozměry 956 × 730 × 240 milimetrů je vhodný zejména pro automatizovanou přepravu lehčího zboží. Dokáže vyzvednout nebo umístit zboží až do podjezdové výšky 270 milimetrů. Po naložení dosahuje tato malá verze rychlosti jízdy 1,5 m/s. Střední verze ACH 10 má rozměry 1182 × 832 × 260 mm a dokáže přepravovat s břemeny do hmotnosti 1000 kilogramů.
Pokud je třeba automaticky přepravovat ještě těžší náklad, lze zvolit variantu ACH 15. Rovněž tento nejvýkonnější ze tří modelů měří 1182 × 832 × 260 mm a je určen pro přepravu nákladu do 1500 kilogramů. Výška nakládání a vykládání ACH 10 i ACH 15 je 290 milimetrů. Při zatížení dosahují obě větší varianty rychlosti až 1,2 m/s. Dostupná nakládací plocha pro ACH 06 je 900 × 900 milimetrů. Ostatní dva modely mají nakládací plošinu o rozměrech 1200 × 1200 milimetrů.
Všechny uvedené modely jsou poháněny lithium-iontovou baterií. Tu lze velmi pohodlně nabíjet pomocí nabíjecí stanice, která je součástí systému. Vozíky se k ní podle potřeby přistaví automaticky.
Still se ovšem pochlubil například také novým elektrickým vozíkem Still RXE 10-16C. Tento stroj je podle výrobce opravdovým gigantem z pohledu kompaktnosti a výkonu. Nástupce legendárního Still RX 50, jednoho z nejprodávanějších elektrických vozíků ve své třídě, navíc zaujme četnými bezpečnostními prvky. Podrobně jsem jej popsali ZDE.
Inspekční drony od Dematicu
Do skupiny Kion Group náleží též značky Dematic a Baoli, z nichž každá ve Stuttgartu také představila svoje horké novinky.
V případě Dematicu šlo o inspekční drony pro kontrolu automatizovaných skladových řešení (včetně regálů, strojů a dalších zařízení ), jejichž používání již schválil Německý úřad pro civilní letectví. Přinášejí výhodu v podobě uspořeného času a vyšší bezpečnosti. Kontrola pomocí dronu zabere asi 30 procent času nutného k uskutečnění „manuální“ inspekce, nehledě na to, že servisní technici si mohou ušetřit pohyb ve velkých výškách.
Jak fungují inspekční drony od Dematicu (s komentářem v angličtině)
Baoli se na veletrhu pochlubilo novou řadou elektrických vysokozdvižných vozíků KBE-N, a nízkozdvižným paletovým vozíkem EP 20-1111 s nosností dva tisíce kilogramů.
Nové produkty společností ze skupiny Kion Group i dalších předních výrobců manipulační techniky budeme postupně dále podrobněji představovat v tištěné verzi časopisu i na našem webu.