V reakci na přicházející změny tak patří mezi hlavní úkoly skladových firem sledování aktuálního vývoje jak v oblasti samotné logistiky, tak z hlediska nastupujících a rozvíjejících se technologických trendů. Jsou to zejména moderní technologie, které významným způsobem proměnily podobu skladů v posledních několika desetiletích. Ale vedle jednotlivých trendů automatizace, digitalizace a robotizace je třeba pro zvyšování efektivity vždy pojímat činnost skladu jako celek.

„U našich zákazníků vidíme my, jako přepravní společnost, snahu o optimalizaci ve skladech již řadu let,“ zamýšlí se Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo. „Ne vždy se ale jedná o automatizaci, ta dává smysl až od poměrně velké skladové plochy, velkého objemu zboží a vysoké obrátkovosti. Středně velké společnosti spíše analyzují procesy ve skladu a využívají chytré informační technologie.“

Automatizace umožní snížit závislost na lidech

Vyšší efektivitu skladování posiluje například plánování a sdílení dat s celým supply chain managementem i standardizace procesů. Významnou roli dnes sehrává automatizace, a to i vzhledem k posledním třem covidovým rokům, které ukázaly, že procesy závislé na lidech mohou při nedostatku lidských zdrojů až kolabovat. Tato situace spolu s možností, že různých respiračních chorob může v budoucnu přibývat, výrazně urychluje rozhodování společností směrem k alternativním automatizovaným řešením.

Související

„V Dachseru naše procesy neustále monitorujeme s ohledem na jejich efektivitu a oddělení pro výzkum a vývoj se věnuje technologiím a strategiím pro aplikaci v logistice, včetně jejich možného využití ve skladech,“ vysvětluje Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic. „Testujeme například automatické vychystávací vozíky, které využívají data z našeho vlastního WMS systému Mikado, zkoušíme i další autonomní vozidla a především zavádíme standardy do mnoha oblastí, nejen té procesní, ale i obalové a dalších.“

Optimalizace jednotlivých kroků v konkrétním řešení

Automatizace skutečně sehrává významnou roli, neboť optimalizuje ve skladech procesy a současně snižuje možná rizika. Úspěšná implementace automatizovaných a robotických systémů ovšem závisí především na správné volbě konkrétního řešení pro podmínky daného podniku.

„Provozujeme multiklientské sklady, takže se zaměřujeme především na optimalizaci jednotlivých kroků,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu, Gebrüder Weiss. „Velký význam mají také logistická data, je pro nás důležité, aby měla vysokou kvalitu. Pokud jsou vstupní data v nesprávné podobě, neporadí si s nimi žádný algoritmus.“

V neposlední řadě napomáhá k zefektivnění provozu skladu vhodný software, který umožňuje vizualizaci materiálového toku, řešení analýz obrátkovosti a optimalizaci skladových operací. V Gebrüder Weiss proto sledují aktuální trendy a využívané technologie neustále inovují.

Zeptali jsme se firem:

Co by mělo být hlavním přínosem při zefektivňování skladů?

Vzhledem k malé výstavbě průmyslových nemovitostí, rostoucím nákladům na trhu nemovitostí i energií a nedostatku kandidátů na skladové pozice je z pohledu logistické společnosti zapotřebí zvyšovat využitelnost skladů na maximum. Investice do zvýšení efektivity skladu by také měla jít ruku v ruce se snížením fixních nákladů.
Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic

Přínosem je optimalizovaný proces, úspora nákladů, snížení rizika chyby (záměna jednotlivých kusů zboží a podobně) a hlavně eliminace opakujících se činností. Díky tomu zůstane více času na řídicí a rozhodovací činnosti. Právě tyto vyjmenované položky budou stále důležitější i do budoucna, protože se dá očekávat, že nároky na rychlost, efektivitu a přesnost se budou zvyšovat.
Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu, Gebrüder Weiss

Za hlavní přínos považujeme, pokud jsme schopni poskytovat logistické služby za co nejnižších nákladů a při zachování očekávané či smlouvou vyžadované kvality. Podstatným přínosem je ale i udržitelnost a co nejmenší negativní environmentální dopady. Pro naše zaměstnance má být přínosem zjednodušení a ulehčení jejich pracovních operací. Efektivní sklad by měl motivovat k zaujetí pro práci. Naši zaměstnanci vnímají neefektivnost ve skladu či při zpracování dat kriticky a pracovníka, kterého práce nebaví, je velmi těžké si udržet. A zde se můžeme jednoduše dostat do začarovaného kruhu. Důležitým předpokladem pro udržení efektivity ve skladech je nízká fluktuace a spokojený pracovník, který se může na udržování efektivity podílet.
Svatopluk Úředníček, provozní ředitel ESA logistika

Zefektivňování práce ve skladu je poháněno, stejně jako skoro všechny inovace, několika motivátory. Je to především stále vyšší tlak na rychlost doručení, který my coby přepravní společnost a koncový článek supply chainu velmi pociťujeme už několik let, a také nedostatek pracovních sil na dělnických profesích – pokročilé technologie a automatizace mají potenciál je v některých procesech nahradit. V posledních dvou letech je to také stále nižší spolehlivost historických statistik, protože přerušené globální řetězce v důsledku pandemie, války na Ukrajině a s nimi spojených vlivů stále ještě nenavázaly na svoji předcovidovou úroveň, a tak jsou společnosti nucené improvizovat. To je ale velmi drahé, jako každá dlouhodobá improvizace, a tak investují do vývoje prediktivních analytických nástrojů.
Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo

Efektivitu posiluje flexibilita

Efektivita provozu tak spočívá především v dodržování základních principů logistiky – flexibility a schopnosti rychlé reakce na nastalou situaci.

„Zde jde zejména o nastavení procesů tak, abychom se dokázali rychle rozhodnout a realizovat záměr,“ říká Svatopluk Úředníček, provozní ředitel ESA logistika. „Díky tomuto přístupu se nám daří ,neskladovat vzduch‘, naše sklady jsou plně vytížené a výkyvy skladových potřeb dlouhodobých klientů vyplňujeme krátkodobými kontrakty, a to i v relativně malém objemu.“

Automatizace je v logistice velmi nákladná záležitost, a proto musí být podložena dlouhodobými kontrakty a také charakterem dané služby. ESA logistika pracuje především pro klienty z oblasti FMCG, kde jsou běžné střednědobé kontrakty, což potenciál pro automatizaci limituje.

„Automatizace navíc také snižuje flexibilitu, kterou považujeme za klíčovou,“ upozorňuje Svatopluk Úředníček. „ESA logistika se tak v oblasti automatizace věnuje spíše menším projektům.“

Aktuálním tématem je rovněž úspora energií. To není pro logistické firmy nic nového, úsporami se každý podnik zaobírá v podstatě neustále. Svatopluk Úředníček uvádí jako příklad nedávných opatření instalované vzduchové clony v chlazeném skladu, které zabraňují únikům chladného vzduchu.

„Ovšem současná situace nás motivuje k revizi některých projektů, které v minulosti ztratily na významu kvůli nepřijatelné návratnosti investice. Díky vysokým cenám energie bude návratnost v současných podmínkách zajímavější.“

Pokročilé technologie proměňují sklady

Očekává se, že ve skladech se budou stále více uplatňovat pokročilé technologie, včetně umělé inteligence, strojového učení či internetu věcí a blockchainu. Budoucnost logistiky tak s rozvojem umělé inteligence úzce souvisí.

Čím dál důležitější je využití sítí, informací o zásilkách i procesech a hledání stále efektivnějších postupů. Zvyšuje se také tlak zákazníků na sdílení informací o průběžném stavu jejich zakázek. Tento trend bude bezpochyby pokračovat a zřejmě se bude postupně i zrychlovat. Nahrávat tomu bude také očekávaný rozvoj 5G sítí.

„V případě blockchainu se dá očekávat, že přesné a komplexní informace o zásilkách, navíc sdílené všemi zúčastněnými články logistického řetězce, změní zásadním způsobem vnitřní procesy v logistice, ale také třeba ve výrobě a na straně odběratelů,“ vyslovuje názor Jan Kodada. „Systémy řízení skladu, jako je například oWMS, který v současnosti využíváme, pomáhají s optimalizací toku zboží a identifikací správných rozhodnutí v rámci skladových operací a postupů. Předpokládám, že v příštím desetiletí dojde k dalšímu rozšíření automatizace v této oblasti.“

Vždy ovšem bude třeba zajistit také efektivní kontrolní mechanismy. Rozhodující a kontrolní role by ovšem měla zůstat člověku, protože je na rozdíl od umělé inteligence schopen vyhodnotit i nejjemnější aspekty jednotlivých rozhodnutí a plně chápat jejich kontext.

Při zvyšování efektivity skladů jsou důležitá data

Využívání vyspělých technologií ovšem úzce souvisí s otázkou automatizace. „Pokud všichni v dodavatelském řetězci pochopí důležitost pokročilých technologií a dokážou do nich investovat, bude celý dodavatelský řetězec pracovat se stejnými, vysoce kvalitními daty, což v konečném důsledku umožní další zvýšení kvality služeb v logistice,“ upozorňuje Jan Polter. „My v Dachseru například využíváme strojového učení pro zásilky naší sběrné služby, ostatní technologie intenzivně testujeme.“

Podobně nahlíží na situaci také Svatopluk Úředníček. „Budoucnost logistiky si bez pokročilých technologií neumíme představit a samozřejmě se k nim nelze stavět zády, pokud si jako společnost chceme udržet konkurenceschopnost. Aktuálně se soustřeďujeme na upgrade základních softwarových nástrojů pro řízení skladů či dopravy, jako je WMS a TMS, aby zvládaly zpracování stále rostoucího množství dat i mimo lokální servery, tedy v prostředí cloudu.“

A kde se lze už dnes s technologiemi budoucnosti setkat? „Pokročilé technologie budoucnosti využívají ve skladech už dnes firmy ze segmentu automotive, některé velké nadnárodní výrobní a logistické společnosti a také e‑shopy s širokým sortimentem a přesahem do zahraničí,“ říká Petr Kozel. „My jako přepravní společnost to oceňujeme zejména s ohledem na přesnost dat, která díky chytrým technologiím dostáváme a která nám umožňují lépe plánovat.“

Přečtěte si ještě…

Moderní sklady si nelze představit bez manipulační a regálové techniky, která je základem skladovacích operací. Zajímá vás názor výrobců tohoto vybavení na zvyšování efektivity skladů? V článku, který naleznete v listopadovém vydání odborného časopisu Logistika – a také odemčený na webu www.logistika.ekonom.cz – naleznete jejich pohledy na možnosti i limity manipulační techniky. Současný nástup automatizace posunuje včerejší hranice techniky a výrobci přicházejí s řešeními pro dnešek i zítřek. V článku hovoří představitelé významných firem – Toyota Material Handling, Jungheinrich, Dematic, Beg Bohemia a Gekkon. Dozvíte se, s jakými řešeními založenými na nejnovějších technologiích 21. století i vyzkoušenými postupy výroby strojů přicházejí do skladů, aby z nich učinili srdce logistiky.

Velmi zajímavý bude také další článek pojednávající o moderním a efektivním řešení manipulace pod značkou Toyota Material Handling. Jaká mohou být praktická využití automatizace a co vše do skladu přináší? Také tento článek naleznete v listopadovém vydání časopisu Logistika.

Lidé chtějí smysluplnou práci

„Možná to zní zvláštně, ale z našeho pohledu nejvíce pomáhá spolupráce a vztah se zákazníkem,“ zamýšlí se Jan Polter. „Pokud jsme schopni najít společné řešení, výhodné z našeho pohledu, tedy procesně, i z pohledu zákazníka, finančně, tak se bavíme o ideálním stavu a jsme schopni provoz společně zefektivnit.“

Bez ohledu na to v praxi pomáhá automatizace jednoduchých manuálních činností, což souvisí i s nedostatkem pracovních sil a očekáváním zaměstnanců ve skladech. Mnoho lidí ve skladech dnes chce stále častěji práci, která jim dává smysl. Nechtějí jen převážet paletu z bodu A do B, což by jednoduše zvládl automaticky naváděný vozík. Chtějí využívat nové technologie, které jim práci usnadní, jako mobilní aplikace a high‑tech.

„My nyní s úspěchem testujeme například exoskeleton,“ říká Jan Polter. „K tomu je ale nutné dodat, že pořizovací ceny a celkové investice do automatizovaných řešení jsou bohužel někdy stále vysoké, a ne všechna řešení mohou lidské zdroje nahradit. Překážkou efektivního provozu jsou špatné plánování a nedostatečná data.“

Na nutnost kvalitní dat upozorňuje také Jan Kodada. „Z našeho pohledu efektivitu provozu výrazně zvyšuje kvalita vstupních dat, stejně jako správné rozvržení skladu a využití technologie podle typu skladovaného zboží a jeho obrátkovosti,“ říká Jan Kodada.

Na lidech efektivita vždy stojí

Budování efektivního provozu pomáhá i nákup nové techniky a technologií s určitou vizí do budoucna, tedy nikoli toho nejlevnějšího, co už je technologicky za horizontem. Klíčem k efektivitě při tom jsou lidé, kteří ve skladu pracují.

A důležití jsou zejména ti, kteří dokážou druhé vést a přenášet na ně chuť vykonávat dobrou práci. To zdůrazňuje Petr Kozel. „Efektivnímu provozu ve skladech nejvíce pomáhají osvícení lídři (nebo chcete‑li tak trochu kouzelníci), kteří dokážou motivovat lidi a udržovat nízkou fluktuaci ve skladech a zároveň využívat ten stupeň moderních technologií, který odpovídá jejich sortimentu a velikosti společnosti.“

Ve skladech stále pracují lidé a i moderní technologie vyžadují lidskou práci. „Efektivnímu provozu nejvíce pomáhá dobře motivovaný personál a také WMS, který dokážeme plně využít a který podporuje využití moderních technologií, jako jsou RFID – Radio Frequency Identification čili identifikace zboží pomocí rádiové frekvence, skenování čárových kódů a datovou komunikaci s klien­tem,“ říká Svatopluk Úředníček a dodává: „Odpověď na otázku, co naopak efektivnímu provozu brání, by se dala shrnout do tří slov: Nechuť cokoli změnit!“

Související