Česká pošta loni přepravila 56,2 milionu vnitrostátních balíků, což je o 200 tisíc více než v roce 2021. V roce 2019 to bylo 41 milionů zásilek. Sdělil to mluvčí podniku Matyáš Vitík. Podle něj  se tak potvrdily predikce, že loňský rok bude co do počtu přepravovaných balíků odpovídat objemu z roku 2021. „Loňský rok v přepravě Českou poštou potvrdil trend celé společnosti, kdy lidé kvůli inflaci a nejistým finančním výhledům začali šetřit a přes e-shopy objednávali méně balíků (než při výrazném nárůstu v posledních letech),“ řekl. 

Nárůst počtu balíků v posledních letech proti předchozí době byl podle Vitíka způsoben z velké části lockdowny, kdy lidé objednávali přes e-shopy i zboží běžné spotřeby, protože ho nemohli koupit v kamenných obchodech, které byly v různých částech roku uzavřené. V roce 2020 Česká pošta přepravila 52 milionů balíků, poslední rok před koronavirem to bylo o 11 milionů méně.

Související

Před Vánoci se počet balíků v poštovní síti zvýšil až 2,5 násobně. Denně doručovala až 350 tisíc balíků. Zvýšený provoz evidovala již od listopadu a kulminoval v posledním týdnu před Vánoci. Podobné to bylo i u soukromých kurýrních firem.

Jak balíkoví přepravci „kmitali“ před Vánoci

Přepravci zaznamenali v posledním týdnu před Vánoci nárůst počtu doručovaných balíků až o 260 procent. Rekordním dnem bylo pondělí 19. prosince.

„Minulý týden jsme přepravili nejvíce zásilek v celé historii Zásilkovny a skupiny Packeta. Rekordní den bylo pondělí 19. prosince, kdy jsme zpracovali více než 800 tisíc zásilek a o přibližně 10tisíc zásilek jsme překonali rekord z pondělí minulého týdne,“ řekl v úterý 20. prosince ČTK mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa. Zhruba 95 procent balíků firma doručuje do druhého dne.

Česká pošta o předvánočním víkendu (sobota 17. prosince a neděle 18. prosince) podle generálního ředitele Romana Knapa přepravovala 420 tisíc balíků, což je 2,5násobek běžného stavu. Pro doručení do pátku je podle něho nutné podat balík nejpozději ve středu.

„Letos bylo vidět, že nakupující oproti minulosti více vyčkávali. Raketový nárůst objemu balíků nastal až během posledních listopadových dnů po slevové akci Black Friday. Od té doby nápor neustává,“ uvedl ředitel společnosti GLS ČR Pavel Včela. Rozdíl mezi nejsilnějším a nejslabším dnem letos podle něj dosáhl 260 procent. Objem zásilek proudící do výdejních míst se oproti loňskému roku ztrojnásobil.

Přepravce WeDo podle manažerky marketingu Leony Kotlasové zaznamenává výrazný nárost od Black Friday a proti předchozím týdnům doručuje o 40 procent více. Vyšší počty přepravených zásilek má i v meziročním srovnání. „Nasmlouvané objemy zásilek doručujeme z více než 96 procent do druhého pracovního dne,“ dodala.

Vrchol sezóny v posledních dnech potvrzují i internetové obchody. „Vánoční nákupy na Astratex se dnes dostaly na prodejní špičku, na vrcholu se drží od víkendu. Oproti běžným dnům jsme zaznamenali nárůst zhruba o 45 procent, meziročně jsou tržby srovnatelné. V dalších dnech už očekáváme mírný pokles. Lidé nakupují spíš dárky než běžné každodenní věci,“ řekl ČTK ředitel nákupu firmy Astratex Lukáš Barcal.

Související