Výzvou je zvládnutí byrokracie
Jako zástupce akademické obce si dovolím otázku zodpovědět z univerzitní perspektivy. Díky naší dlouhodobé spolupráci s americkou The University of Texas at El Paso (patřící mezi pět procent nejlepších amerických univerzit), s níž jsme od roku 2010 do roku 2018 měli společný Dual Master’s Degree in Transportation and Logistics, na nějž v roce 2018 navázal Dual Master’s Degree Program in Smart Cities, jsem měl možnost nahlédnout do procesů na americké straně.
I po všech těch letech mně nepřestává imponovat americká praktičnost, ať už v nastavování procesů, grantových žádostí či rozhodování obecně včetně nutné návazné byrokracie, což se shodou okolností projevilo právě nyní u debat, jakým způsobem má EU reagovat na americký Inflation Reduction Act, který je zaměřen i na podporu udržitelnosti, mobility a logistiky. Administrativní náročnost tak jednoznačně vnímám jako výzvu, jíž musí čelit nejen firmy, ale i univerzity. Bohužel zde se obvykle ukazuje, že národní úroveň je mnohem méně uchopitelná než ta bruselská.
V univerzitním kontextu vnímám udržitelnou logistiku jako téma, jež by mohlo pomoci navázání širší spolupráce mezi vysokými školami a firmami, což je samo o sobě stále ještě v českém prostředí výzva. Obě strany mohou z této spolupráce profitovat, jak je tomu opět ve Spojených státech, kde je běžné, že se firmy na univerzitu obrací s řešením odborných problémů, vznikají společné laboratoře a projekty aplikovaného výzkumu či zapojení firem do grantových žádostí.
V geopolitickém kontextu je dle mého názoru i pro téma udržitelnosti stěžejní posílení spolupráce mezi EU a USA. Za univerzity bychom uvítali společné programy zaměřené na podporu aplikovaného výzkumu a pedagogické spolupráce.
Jedním z příkladů je jistě elektromobilita a autonomní řízení vozidel, kde je náskok USA díky jedné (!) inovativní společnosti (ano, mám na mysli společnost Tesla) tak jasně patrný. Na evropské straně bohužel podobný příklad nemáme a to se týká třeba i city logistiky. Zde se dostávám opět k administrativním a s tím souvisejícím legislativním překážkám. Kromě toho, v českém prostředí je elektromobilita, a zejména bateriová, která má dle mého názoru jasně nakročeno k masovému využití, vysmívána, a dokonce dehonestována, a to i z akademického prostředí.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Tomáš Horák
Logistika č. 2/2025





