Skladování zboží a jeho přeprava je velmi důležitou součástí běžného chodu, ať už výrobních nebo retailových společností. Outsourcování těchto činností je pro firmy běžnou praxí. My, studenti katedry logistiky Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, jsme tak měli během tzv. inovačního týdne možnost se podívat pod pokličku jednomu z největších poskytovatelů těchto komplexních logistických služeb.

Hopi se v tomto odvětví pohybuje již od devadesátých let a v současné době je jedním z největších poskytovatelů skladových a dopravních služeb ve střední Evropě. Měli jsme možnost prohlédnout si na vlastní oči nejen největší skladové prostory této společnosti, ale i některé části zde prováděných výrobních procesů. To vše v Jažlovicích nedaleko Prahy.

Bezpečnostní školení má svůj důvod

Věnovali se nám zde nejen členové vedení společnosti Hopi, ale také řadoví pracovníci, kteří nás po patřičném bezpečnostním školení zavedli nejdříve do suchého skladu.

Jakmile jsme dorazili do skladu, bylo nám jasné, proč bylo bezpečnostní školení třeba. Vysokozdvižnými vozíky se zaměstnanci přesouvali nečekaně velkou rychlostí, a tak jsme museli být všichni maximálně opatrní. Po návštěvě suchého skladu jsme navštívili sklad pro mražené potraviny, tedy „mrazák”. Teplota zde byla výrazně nižší, -18 stupňů Celsia, tudíž jsme vytáhli doslova všechno, co jsme si na sebe mohli obléci.

Související

Další zastávka v rámci fyzické prohlídky firmy byl tzv. fishhub. Ten byl pro všechny extrémně zajímavý a neopakovatelný zážitek. Bylo zde totiž možné vidět celý proces přípravy čerstvých ryb a mořských plodů, které ve finále končily jako zabalené filety připravené pro zákazníka. Až sem totiž dosahuje dnešní pojetí komplexních logistických služeb orientovaných na konkrétní zákazníky. Zajímavé např. je, že vzorky zabalených ryb či mořských plodů se také musí dát do mrazáku a několik dní pozorovat – zda se změnila jejich barva, struktura apod. Pokud dojde ke změně, musí informovat dodavatele a následně eventuální problém společně vyřešit.

Kabinu tahače popsal sám řidič

Posledním provozním vstupem byla ukázka vozového parku, který je u firmy Hopi opravdu veliký. Společnost eviduje 300 řidičů, kteří za měsíc dohromady ujedou neuvěřitelných 1,5 milionu kilometru. Seznámili jsme se podrobně a názorně s jednotlivými typy návěsů, které společnost využívá. Zde bylo dokonce možné osobně prozkoumat kabinu jednoho z tahačů, a to za poutavého výkladu jednoho z řidičů. Také jsme se zde mohli v praxi seznámit s možným rozdělením návěsů na části s různými teplotami a jejich variabilním uspořádáním.

Závěr exkurze tvořily shrnující prezentace toho, co bylo možné v areálu vidět s doplňujícími informacemi v evropském kontextu. Své slovo připojila i zástupkyně společnosti Nestlé, jakožto jednoho z největších zákazníků Hopi. Poskytla zároveň zajímavý vhled do supply chain managementu Nestlé a jeho konkrétními částmi.

Celá exkurze se nám velice líbila a odneseme si z ní do profesního, ale i do soukromého života spoustu zajímavých a především praktických informací.

Závěrem děkujeme všem zúčastněným pracovníkům firmy Hopi (a Nestlé) ze jejich vstřícnost a ochotu ujmout se nás a věnovat nám svůj čas i sdílet s námi své zkušenosti.

Kladné ohlasy pedagogů

„Spolupráce s firmou Hopi jako partnerem Podnikohospodářské fakulty VŠE v Praze a zároveň i hlavním firemním partnerem katedry logistiky je už tradiční, dlouholetá, ale i všestranná. Máme radost, že se nám ji stále daří nejen inovovat, ale v řadě oblastí i rozšiřovat. Dnešní perfektně zvládnutá odborná exkurze, která již nám byla ,šitá přímo na míru‘, a to i ve spolupráci se společností Nestlé, je toho jasným důkazem,“ říká doc. Radek Novák, vedoucí katedry logistiky.

„Jak jsem zjistil, doslova šokem bylo pro naše studenty vidět zpracování mořských ryb, které firma Hopi také sama provádí, perfektní byla ale i návštěva mrazicího skladu – tedy s tím opravdovým teplotním, šokem. Nemalý význam ale mělo i to, že si třeba účastníci na vlastní oči prohlédli vnitřky dopravních prostředků, návěsů a tahačů, ale viděli i přijíždět 25,25 metru dlouhou ,dolly‘ soupravu mrazicího náklaďáku s mrazicím přívěsem/návěsem“, dodává Michal Mervart z katedry logistiky.

Související