Uplatňují se flexibilní instalace
Dnešní svět je dynamický jako již dlouho ne a vypadá to, že v následujících letech tomu nebude jinak. Na tuto situaci reaguje i soukromý sektor v podobě změn v logistických řetězcích a také v nasazených technologiích. Trendem je redukce zásob, a tudíž větší tlak na pohyb zboží v logistických centrech a ve výrobách.
V zemích regionu střední Evropy, vidíme větší tlak na rychlost nasazení a možnost technologii škálovat. Firmy potřebují flexibilnější řešení více než dříve. Pozorujeme posun ze striktně statických řešení na odlehčené a flexibilní instalace typu automatický VNA vozík, Autostore systém nebo AMR či AGV technologie.
Velká logistická centra se i dnes nevyhnou velkým paletovým výtahům či tzv. multishuttle systémům na boxy/bedny do 32 kg. V Dematicu vidíme budoucnost v modulárních řešeních – třeba od firmy Quicktron. V momentě, kdy klient potřebuje přeskládat sklad, ho zkrátka změní a není tlačen k technologické změně.
Nejčastější téma pro paletové automatizace je automatický VNA vozík („našich“ spřízněných značek Linde či Still) a dopravníkový systém. Často hovoříme o semiautomatizaci. Proč? Protože u nás i v regionu se nejčastěji staví budovy do 20 metrů výšky spíše menší. Lidská síla je drahá, ale stále levnější než na Západě. Dalším důvodem je fakt, že robotický VZV či retrak je stále firmám bližší a důvěryhodnější než nová robotická řešení typu zmiňovaného Quicktronu. V neposlední řadě, náš region je svou polohou sice zajímavý, ale firmy sem hromadně nepřesouvají svá globální distribuční centra. Stavíme zde zpravidla menší systémy s menším výkonem stovek operací za hodinu.
Opačným příběhem jsou země, kde je extrémně drahá půda a vysoká koncentrace know-how, například Izrael. Ten tvoří firmám, jako je Dematic, nemalou část business pipeline a v dnešní době nejistoty podobné regiony drží firmy v rozumných číslech. Podobné je to třeba se státy Beneluxu. Zde máme požadavky na tisíce operací za hodinu a je třeba navrhovat robustní, vysoká a komplexní řešení. Hovoříme například o high bay silu s dopravníkovým systémem s váhou, čtečkou a systémem s AI + multishuttle systémem vedle. Taková řešení rostou do cen od 15 milionů eur až do více než desetinásobku.
(S využitím poznatků a zkušeností kolegů z týmu Kion Group)