Co se skrývá za sloganem „Tvořme společně chytřejší intralogistiku“, prozradil novinářům na veletrhu Frank Müller, senior vice president Still brand management. Podle něj musí být ona „chytrost“, respektive míra automatizace a robotizace, vždy adekvátní potřebám konkrétního zákazníka. „Uvědomujeme si, že rovněž naši zákazníci jsou pod tlakem, co se týče jejich nákladů a efektivity. I v tomto se jim musíme přiblížit,“ konstatoval Frank Müller. V této souvislosti zmínil také další trend, kterým je udržitelnost. „Nemyslíme si, že postupovat podle hesla ,Rychleji, silněji a více‘ je to, co naši zákazníci potřebují. Musíme se zaměřovat na to, co je pro ně právě ,tak akorát‘,“ zdůraznil přímo na veletrhu Frank Müller.
Scénář automatizované manipulace
Frank Müller poté osobně představil scénář aautomatizované manipulace: nákladní automobil přiveze do skladu palety, automatizovaný vysokozdvižný vozík typu EXV iGo systems odebírá dodávku z vykládací stanice nákladních automobilů a převáží ji na kontrolu kontur –zařízení, které pracuje nezávisle na manipulační technice a je ho proto možné umístit na libovolném místě ve skladu. Palety, které jsou v pořádku, jsou odtud zaskladňovány rovněž prostřednictvím vozíku EXV iGo systems. Když se přijme zakázka od zákazníka, vysokozdvižný vozík provede vyskladnění a přiveze zboží na předávací stanici.
Zde převezme horizontální přepravu směrem k manipulační technice autonomní mobilní robot (AMR) Still řady ACH, aby zboží předal k přeložení na jinou paletu a kompletaci odpovídající zakázce zákazníka.
Je na místě poznamenat, že autonomně pracující mobilní roboti jsou hbití pomocníci při horizontální přepravě břemen. Své silné stránky ukazují především ve stísněných prostorách, protože díky své kompaktní konstrukci potřebují při nakládce a vykládce nákladu jen asi polovinu prostoru oproti vidlicovému vozíku.
Koncern Kion Group na veletrhu Logimat
Still tyto AMR nabízí ve dvou verzích: Zmiňovaná základní varianta ACH se orientuje prostřednictvím navigace s QR kódy na podlaze a lze ji ekonomicky výhodně integrovat do stávajících systémů. Nový model Still AXH je koncipován pro náročnější aplikace. Disponuje vyšším stupněm autonomie a dobře tak zvládá i smíšený provoz – a to jak ve spolupráci s jinými přepravními systémy bez řidiče, jako jsou vozíky pro vertikální vychystávání nebo vysokozdvižné vozíky s výsuvným zvedacím zařízením, tak s manuálně řízenými vozíky.
Výrobní řady Classic-Line a Xcellence-Line
Pro zákazníky, v jejichž lehkých či jednodušších provozech nalézá uplatnění klasická manipulační technika, připravil Still řadu Classic-Line. „Připravili jsme ji, protože v posledních 10 letech se i tento segment neustále rozvíjí, a my na něm chceme být konkurenceschopní,“ říká Frank Müller. Upozornil zejména na nový vozík řady RCE, vlajkovou loď řady Classic-Line. V současnosti je dodáván pouze s olověnou baterií, v blízké budoucnosti bude nabízen i s baterií lithiovou.
Řada Xcellence-Line je určena pro zákazníky požadující manipulační techniku do velkých provozů s velkým, několikasměnným vytížením. Still představil například nový model vertikálního zakladače PXV, který byl mimo jiné nominován na cenu IFOY. Obsluhu podporují inteligentní asistenční systémy, jako například systém OptiSpeed, který zabezpečuje nejvyšší možnou rychlost bez ohrožení bezpečnosti jízdy.
Still v rámci této řady představil rovněž inovovanou řadu nízkozdvižných vozíků EXH vybavených lithiovou baterií, integrovaným nabíječem a přehledným dotykovým displejem. Nízkozdvižné vozíky EXH mají zcela novou vyvinutou koncepcí ovládací oje, která je koncipovaná tak, aby manipulant viděl co nejlépe na všechny ukazatele na displeji.
Energetický mix z protfolia Linde MH
Prostorná venkovní plocha mezi pavilony 8 a 10 sloužila k předvádění vozíků a nabídla návštěvníkům možnost otestovat si „na vlastní kůži“ vybrané vysokozdvižné vozíky a skladovou techniku značky Linde Material Handling.
Linde MH navíc předvedla v rámci další venkovní expozice svých manipulačních vozíků širokou škálu dostupných zdrojů energií a typů pohonů. Pod heslem „Right energy“ nabízí Linde MH službu, že dokáže doporučit nejvhodnější typ pohonu nebo trakčních baterií pro všechny provozní podmínky. Odpovídající softwarové nástroje pomáhají tomuto procesu vybrat správný systém. „Neříkáme zákazníkovi, jaký typ pohonu by měl kupovat, zda elektrický, plynový či dieselový, ale jsme tu pro něj pro to, abychom mu dokázali pomoci vybrat správný zdroj energie právě jeho provoz a pro činnosti, které vykonává,“ upozornil na veletrhu Stephan Prokosch, senior vice president brand management Linde Material Handling. K vidění tak byl například i vozík na vodíkový pohon, o kterém již brzy přineseme podrobnější informace.
Poprvé byla na veletrhu představena aplikace Linde connect charger, inteligentní softwarové řešení, která zprůhledňuje spotřebu energie pro nabíječe vozíků a vhodně je řídí, aby se zabránilo vzniku drahých špiček odběru energie. Další aplikace, Linde Energy Manager, umožňuje tento princip ještě rozšířit a umožňuje také aktivní plánování energetických požadavků pro celou firmu. „To je výhodné zejména tehdy, pokud si provoz vyrábí vlastní energii, například pomocí fotovoltaického systému, a firma se chce stát se aktivním hráčem na energetickém trhu,“ vysvětluje hlavní brand manažer.
Nové vozíky značky Linde
Nová řada elektrických protizátěžových vozíků Linde X35 až X50 byla dalším příkladem ekologického výkonu, který bude představen na veletrhu LogiMat. Výkonné, vhodné stejně pro venkovní použití jako jejich protějšky se spalovacími motory, a na stejné úrovni, co se týče robustnosti a ergonomie, nové vysokozdvižné vozíky Linde navíc nabízejí ekologické výhody díky elektrickému pohonu a potenciálně CO2 neutrálnímu provozu. „Mohou plně nahradit stroj se spalovacím motorem, co se týče síly a výkonu. Rád bych upozornil, že naším cílem není vzít spalovací vozík a dát do něj elektrické srdce. O tom to není, celý stroj je od začátku konstrukčně postavený jako elektrický, včetně speciálního termomanagentu,“ řekl Stephan Prokosch.
„Linde MH je tedy v současné době předním výrobcem na trhu, vzhledem k tomu, že má ve svém portfoliu stejně výkonné, digitalizované a hospodárné vysokozdvižné vozíky jak s elektrickými, tak se spalovacími motory,“ zdůrazňuje Stephan Prokosch.
Vrcholným produktem pro aplikace skladování a vychystávání je nový modulární vysokozdvižný vychystávací man-up vozík Linde V Modular se zvedací plošinou řidiče, pojezdovou rychlostí až 13 km/h a výškou vychystávání až 14,5 metru. Byl navržen pro maximální výkon při vychystávání kusového zboží, k dispozici je výběr z různých verzí nosnosti, provedení kabin, asistenčních systémů, variant zdvihových sloupů a velikostí trakčních baterií.
Pro aplikace nakládky a vykládky kamionů byly připraveny v křídlech výstavního areálu nové paletové vozíky Linde T20 SP s pevnou plošinkou pro řidiče.
Automatizace v praxi
Sektor přepravy materiálu – intralogistiky reaguje na zvyšující se poptávku po automatizačních řešeních, vyvolanou nedostatkem kvalifikovaných pracovníků a hledáním dalších možností optimalizace procesů, větší flexibilitou toku zboží a vyšší provozní bezpečností. Na ukázce dynamických aplikací Linde MH představila odborným návštěvníkům, jak lze řešit jednotlivé intralogistické výzvy.
Sortiment produktů a služeb Linde Material Handling byl dále prezentován ukázkou souhry automatizovaného plošinového vozíku C-Matic (samostatně převáží palety a regály) a autonomního retraku R-Matic (přepravuje, uskladňuje a vyskladňuje zboží o hmotnosti až 1600 kilogramů ve výšce až jedenáct metrů). Komplexní řešení pak Linde obdobně jako Still implementuje společně se sesterskou společností specializovanou na automatizaci, firmou Dematic.
Již několikrát zmiňovaná společnost Dematic představila na veletrhu LogiMat mimo jiné také technologii po automatizované sklady typu goods-to-person, která umožňuje dávkové vychystávání objednávek.
(Klasickým vozíkům značky Baoli, která je rovněž součástí mezinárodní skupiny Kion Group, jsme se podrobně věnovali ZDE).