Vzhledem k aktuální eskalaci problémů v Rudém moři rejdaři zastavili využívání Suezského průplavu. Množí se totiž útoky na lodě. Někteří rejdaři lodě proto pozastavili a vyčkávají, většina ale oznámila, že lodě budou dočasně obeplouvat Afriku při cestě mezi Evropou a Asií. To má zásadní důsledek: vedle předpokládaného zvyšování ceny se razantně prodlužuje tranzitní čas. Konkrétně o zhruba dva týdny, což představuje navýšení přibližně o 50 procent. Proto se nyní očekává růst zájmu o železniční spojení. Společnost PST CLC Mitsui-Soko zajišťuje sběrné kontejnery s pravidelnými odjezdy a servis je schopna okamžitě zajistit i pro celé kontejnery jak z, tak do Číny.

Světový obchod čelí dvojímu úderu v podobě problémů v Suezském a Panamském průplavu. „Mnoho předních světových lodních společností přesměrovalo své lodě kolem afrického mysu Dobré naděje, aby se vyhnuly Rudému moři a nepluly Suezským průplavem. Tím se samozřejmě prodlužuje doba přepravy a také náklady na přepravu pro všechny zúčastněné strany. Dopravní společnosti začaly přirozeně zavádět dodatečné příplatky na pokrytí těchto nákladů,“ konstatuje Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

Související

Po moři až o dva týdny déle

Jak uvádí Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko, množí se nejen útoky na tankery s ropou, ale bylo už zaznamenáno i několik útoků na kontejnerové lodě. Proto se mnozí rejdaři rozhodli nevyužívat Suezský průplav, a to do doby, než se situace zlepší.

„Lodě budou odkloňovány kolem Afriky. To bude znamenat velká zdržení. Předpokládáme, že se tranzitní čas po moři prodlouží až o dva týdny. Druhým negativním faktorem je nárůst cen. Vzhledem k mezinárodním podmínkám v námořní dopravě se změna cen bude týkat i zboží, které je již naloženo na lodích, které budou odkloněny. Rejdaři tedy mají na tuto přirážku nárok,“ popisuje Jan Bláha.

„Změna cen bude týkat i zboží, které je již naloženo na lodích,“ říká Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.
„Změna cen bude týkat i zboží, které je již naloženo na lodích,“ říká Jan Bláha, ředitel přeprav společnosti PST CLC Mitsui-Soko.
Foto: PST CLC Mitsui-Soko/photobaky.com

Celokontejnerové přepravy i sběrné kontejnery

Dodal, že alternativou pro námořní kontejnerové přepravy z a do Číny je železniční spojení, které je v aktuální situaci poměrně rychlé. Trvá zhruba 15 až 20 dnů a je realizováno jak v rámci celokontejnerových přeprav, tak v rámci sběrných kontejnerů. „Zájem o železniční přepravy teď roste, ceny jdou také nahoru, přesto se jedná o výhodnou alternativu k námořním přepravám. Železniční přepravy jsou rychlejší a aktuálně bezpečnější,“ říká Jan Bláha.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://logistika.ekonom.cz/c1-67281850-utoky-na-lode-prodlouzily-prepravni-doby-a-zvysily-ceny-pst-clc-mitsui-soko-reaguje-posilenim-zeleznicniho-spojeni-s-asii