Automatizace ve skladu může mít mnoho podob, každý zákazník je jedinečný a má už z principu jiné potřeby a požadavky. Některé provozy využívají kompletní automatizaci, pro jiné je výhodnější ji zavést pouze vybraných procesů. Jak automatizaci naplánovat a na jaké klíčové otázky je nutné si před jejím zahájením odpovědět? Na to zná odpověď Josef Murgaš, vedoucí oddělení intralogistických řešení a automatizace společnosti Still ČR.
Díky automatizaci dokážeme zjednodušit a zefektivnit skladové procesy a snížit chybovost i závislost na kvalifikované pracovní síle. Pokud se pro ni rozhodnete, ať už v plném rozsahu či pouze částečně, v první řadě je nutné důkladně promyslet zadání. Provoz je třeba na automatizaci připravit dopředu. S přípravou jejího plánu proto raději začněte včas, a to i pokud ji nepotřebujete hned, ale až za pár let. Existují prognózy, že ani za 8 až 10 let nebudou mít firmy dostatek lidí na práci. Počítejte i s tím, že celý projekt obvykle nelze zcela dokonale připravit předem, protože každý provoz je jedinečný a některé věci se mohou projevit až později v praxi.
Možností je v oblasti automatizace celá řada, jak tedy vybrat to nejlepší řešení pro váš provoz? Jedním z klíčových vstupů do automatizačního procesu jsou data, data a ještě jednou data. Vždy bychom se měli rozhodovat na jejich základě, protože kdo nemá data, nic nezměří. A kdo neměří, nemůže vyhodnocovat. A kdo nevyhodnocuje, nemůže optimalizovat.
Čím začít
Při sestavování nejvhodnějšího řešení na míru je nutné umět si odpovědět na následující otázky: Jak by měla vypadat vaše logistika za deset let? Jste schopni říci, jaký bude váš business za deset let, jak se změní portfolio nabízených produktů nebo objemy manipulace? Mohou nastat změny, o kterých dnes ani nevíte? Potřebujete flexibilní řešení, které bude schopné rychle a pružně reagovat na změny? Bude výhodnější inovovat a automatizovat postupně, nebo udělat komplexní změnu, například v podobě vybudování plně automatického skladu? Začínáte se změnami a automatizací od nuly, nebo se snažíte zlepšit procesy v stávajícím provozu? Víte, jak budete lidi a dosavadní i nové technologie, procesy a systémy integrovat dohromady? Jak daleko jste ve standardizaci manipulačních jednotek, logistických toků, způsobech manipulace? Máte detailně zmapované toky materiálu?
Jak správně vybrat řešitele
Správná volba řešitele procesu automatizace v provozu je pro celý projekt zcela zásadní. Celou automatizaci velkého rozsahu dnes zpravidla nedokáže vyřešit jediná firma. Je třeba mít specialistu na identifikaci předmětů, AGV, regály, integraci technologií a softwaru a další. Určitě je ale potřeba mít jednoho partnera, který vše zastřeší a který disponuje odborníky, zkušenostmi i technologickým zázemím a plní roli generálního dodavatele i systémového integrátora.
A závěrem ještě jedna poznámka – žádný automatizační projekt není jednorázový. V automatizovaném provozu musíme stále vyhodnocovat nejaktuálnější data a poznatky a systém průběžně optimalizovat. Je třeba připravit se na budoucí změny a následné fáze optimalizace, rozšíření, která vyžadují změny v řízení technologií a řídicí logice. A tyto změny by měl umět provést i zákazník sám bez zásahu specializovaného dodavatele.