Současná situace na Ukrajině vzbudila obrovskou vlnu solidarity mezi Čechy. Nejvítanějšími věcmi jsou zdravotnický materiál a neprošlé léky. Ukrajinská ambasáda v Praze dále informovala, že potřebuje spacáky, karimatky, hygienu pro ženy a děti. Sběrná místa však odebírají i teplé oblečení, nabité powerbanky, mobily, světla či bedny na uskladnění darovaných věcí. Některé sbírky se specializují na pomoc převážně matkám a dětem, které naleznou azyl přímo v Česku, jiné pak odváží darované věci přímo na Ukrajinu nebo k jejím hranicím.

Přestože se redakce Logistiky setkává s mnoha případy, kdy řada přepravních a logistických společností nechce zveřejňovat objem a formu svojí pomoci (často jde o značné nasazení techniky, lidí i dary finančních prostředků) z obav před tím, aby nebyly podezírány z toho, že se zviditelňují na neštěstí obětí války, je toho názoru, že zveřejňování i dílčích forem pomoci jednotlivých firem má svůj smysl – může inspirovat k pomoci další subjekty, firmy i jednotlivce.

Pošta bez hranic nasadila dodávky

Do pomoci se vložily i firmy, které organizují finanční a materiální sbírky, nebo nabízejí ubytování pro rodiny, které musely utéct ze strachu o své životy. Například ve Zlíně vzniklo nové sběrné místo, konkrétně v Laser game v PSG aréně na Březnické ulici. „Jelikož jsme se Zlína, tak objíždíme místa především ve Zlínském kraji (ale i třeba v Praze) a svážíme je na nádraží do Bohumína, případně kamkoliv je potřeba. Ale můžeme vypravit auta odkudkoliv, mění se to zde dne na den. Svážíme sběrná místa, a budeme jezdit tak dlouho, dokud lidé budou přicházet se materiálem. Počítáme, že dodávek odjedou desítky, ale můžeme se jakkoliv přízpůsobit,“ uvádí David Polášek ze společnosti Pošta bez hranic, která pomáhá zejména e-shopům doručovat zásilky do zahraničí.

Související

Jedním z důležitých faktorů v současné době je i včasné doručení nezbytných věci. I zde platí heslo „rychlá pomoc dvojí pomoc“. „Používáme hlavní auta naší flotily - Volkswagen Crafter s prodlouženým rozvorem, abychom dali do dodávky co nejvíce materiálu. Zároveň je to typ auta, který může řídit každý řidič skupiny B, což nám dává větší flexibilitu. Zatím si vystačíme se zhruba pěti dodávkami, které točíme. O víkendu jsme jezdili přes den, večer, i v noci. Přes týden budeme jezdit převážně večer a v noci, “ představuje možnosti David Polášek.

„Budeme jezdit, dokud bude třeba“

Náročné je to především komunikačně a organizačně. Často se mění čas, místo i množství nákladu, ale to k takovým situacím patří. „Většinou víme jen, kam jedeme a komu se máme na místě ozvat. A ono to stačí. Sběrná místa i lidé kolem vlaků jsou výborně disciplinovaní, klidní, ale rychlí a je na ně spoleh. Svážíme více sběrných míst. Dokud budou fungovat, my budeme jezdit,“ uvádí David Polášek.

Většinou víme jen, kam jedeme a komu se máme na místě ozvat. A ono to stačí, říká David Polášek.
Většinou víme jen, kam jedeme a komu se máme na místě ozvat. A ono to stačí, říká David Polášek.
Foto: Pošta bez hranic

Zapojily se i e-shopy s vojenským vybavením (Frogtac) a obalovým materiálem (Frogpack). Frogtac dodal mino taktickou obuv, nosiče balistických plátů, opasky, chrániče, uniformy, zimní vybavení a připravuje balistické pláty ke kompletizaci. „Vše je ve spolupráci s organizací Vlčí máky. Frogpack dodal obalové materiály a balicí techniku, aby náklad dorazil v pořádku až na Ukrajinu,“ potvrdil David Polášek z Pošty bez hranic.

Některé firmy se rozhodly nabídnout Ukrajincům práci. Jedná se většinou společnosti, kde dlouhodobě se nedaří najít dostatek vhodných zaměstnanců. „Pokud se k nám budou hlásit, rádi je uvítáme. Máme i pozice, kde jazyková bariéra buď nehraje roli, nebo si vystačíme s angličtinou,“ dodává David Polášek.

Ukrajinská ambasáda uvedla, že ocení zejména finanční pomoc. Lidé mohou poslat peníze buď bankovním převodem nebo i DMS zprávami. Dobročinné sbírky organizuje například ADRA, Červený kříž, Člověk v tísni, Potravinová banka či už zmíněná ukrajinská ambasáda. „Nemáme zatím konkrétní částku, ale počítáme s tím, že celá akce nás vyjde na nižší statisíce,“ naznačuje objem finanční pomoci David Polášek.

Redakce měsíčníku Logistika se rozhodla podobná dílčí sdělení zveřejňovat s vědomím, že nemá kapacitu na sepsání souhrnné zprávy, která by monitorovala rozsáhlé aktivity firem v oblasti pomoci Ukrajině a jejím obyvatelům zasaženým válkou. Některé jednotlivé příspěvky konkrétních společností sdílíme na Li profilu měsíčníku Logistika.

Na webu jsme doposud psali:

o pomoci Rohlíku
o pomoci České pošty
o pomoci Zásilkovny
o stanovisku VCHD Cargo

 

Související