Co tě nezabije, to tě posílí, připomněl generální ředitel Panattoni Pavel Sovička ve velkém rozhovoru známé pořekadlo při ohlédnutí za covidovým obdobím, které charakterizovalo několikeré omezení volného pohybu jako součást opatření boje proti pandemii covidu‑19. Výstavba nových budov pokračuje a poptávka po skladových plochách neklesá. Zásadní roli v tom hraje boom e‑commerce, jemuž je věnována valná část tohoto čísla.

Rozhovor s Pavlem Sovičkou se vyplatí přečíst si celý nejen kvůli jeho poznámce „pokud podzim a zima nepřinesou další dlouhé lockdowny, trh dále poroste až do limitů infrastruktury ve správě státu“. Developer Panattoni se před pár týdny pochlubil tím, že v Kojetíně na Olomoucku otevře plně automatizované robotické centrum Amazonu. A to už je dobrý důvod k tomu, aby Eva Blechová zevrubně popsala příběh největšího světového e‑shopu. A nové logistické centrum v Pavlově napěchované nejmodernějšími technologiemi, které slouží distributorovi léků ViaPharma a síti lékáren Dr. Max jako základna pro klasickou distribuci i e‑shop, se nachází v areálu Panattoni Park Prague Airport II. Skladem nás provedl a vše důležité popsal Daniel Horák, generální ředitel lékáren Dr. Max v Česku.

Světem e‑commerce zahýbal covid‑19. Hlavní slovo si berou automatizace a digitalizace procesů. Doručovatele balíků trápí problémy na poslední míli, kde se ovšem právě technologie uplatňují stále více, stejně jako rostoucí důraz na ekologii, píše Pavel Toman. U balíkových dopravců a e‑shopů běží na plné obrátky přípravy na předvánoční a vánoční sezonu. Firmy s obavami sledují problémy s dopravou z Asie a s možným nedostatkem zboží. Jak se na to všechno připravují? V anketě přinášíme zajímavé odpovědi.

Nové logistické centrum na třídění a doručování zásilek otevřela v Tuchoměřicích u Prahy také UPS. Sklad bude klíčový pro celou střední Evropu.

A pokud si chcete od světa e‑commerce odpočinout, nahlédněte společně s autorským kolektivem katedry logistiky VŠE v Praze do jedné z kapitol nedávné historie mezinárodního obchodu, v níž hrály roli i československé majetkové účasti v námořní dopravě a zasílatelství.

Související