Vyhlášení výsledků letošního ročníku soutěže Impuls Logistika na stránkách našeho časopisu se blíží, v tomto čísle si zatím můžete přečíst rozhovor s Martinem Markem, ředitelem logistické služby DoDo, která s digitální platformou pomáhající plánovat co nejefektivnější trasy kurýrů bodovala loni. Tato služba se ovšem dál vyvíjí, stejně jako celý obor logistiky. Prioritou společnosti DoDo je v současnosti rozvoz jídla a potravin, ale zbrojí také na další segmenty.
E-shopy mají plné ruce práce s rostoucími prodeji, a to nejen v období blížící se předvánoční špičky. Někdy pro ně ale bývá obtížné zvládnout logistiku a další související činnosti, bez kterých nemohou fungovat. Tady nastupuje fulfillment, který obvykle zahrnuje outsourcing logistických a souvisejících služeb. Jak se fulfillment zavádí, co vše je jeho součástí a jaké jsou nejnovější trendy jeho uplatnění v e-commerce, čtěte v článku Pavla Tomana.
V tomhle čísle Logistiky najdete také tři reportáže (z automatizovaného provozu hypermoderního skladu společnosti Coca-Cola HBC v Praze-Kyjích, z vlajkové lodi distribučních center Lidlu u Kladna a z nového logistického centra e-shopu Alza.cz). Všechny tyto zcela rozdílné provozy mají jedno společné − neobejdou se bez spolehlivé manipulační techniky.
Tomáš Formánek ze společností Logio a Inventoro píše o problematice mrtvých zásob. Upozorňuje, že rychlá řešení neexistují, řešení procesního, obchodního či technologického charakteru zaberou minimálně vyšší jednotky měsíců, ovšem nějaká cesta ven se i v časech, kdy jsou společnosti schopné řídit tok zboží jen v omezené míře, dá najít.
Odpověď na otázku, které faktory nyní negativně ovlivňují fungování dodavatelských řetězců, hledají v rubrice Pohledem odborníka doc. Petr Kolář z katedry logistiky VŠE v Praze a Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic. Náprava nepřijde rychle a dost možná návrat k původním, zjednodušeně řečeno „předcovidovým“ logistickým schématům nebude možný.
Období zřejmě nevyhnutelných změn znamená příležitost pro ty připravené. Výzkumníci hledají zcela nové cesty pro novou logistiku, konstatuje Jan Polter ve svém příspěvku. V měsíčníku Logistika je budeme i nadále sledovat.