Vyhlášení výsledků letošního ročníku soutěže Impuls Logistika na stránkách našeho časopisu se blíží, v tomto čísle si zatím můžete přečíst rozhovor s Martinem Markem, ředitelem logistické služby DoDo, která s digitální platformou pomáhající plánovat co nejefektivnější trasy kurýrů bodovala loni. Tato služba se ovšem dál vyvíjí, stejně jako celý obor logistiky. Prioritou společnosti DoDo je v současnosti rozvoz jídla a potravin, ale zbrojí také na další segmenty.
E-shopy mají plné ruce práce s rostoucími prodeji, a to nejen v období blížící se předvánoční špičky. Někdy pro ně ale bývá obtížné zvládnout logistiku a další související činnosti, bez kterých nemohou fungovat. Tady nastupuje fulfillment, který obvykle zahrnuje outsourcing logistických a souvisejících služeb. Jak se fulfillment zavádí, co vše je jeho součástí a jaké jsou nejnovější trendy jeho uplatnění v e-commerce, čtěte v článku Pavla Tomana.
V tomhle čísle Logistiky najdete také tři reportáže (z automatizovaného provozu hypermoderního skladu společnosti Coca-Cola HBC v Praze-Kyjích, z vlajkové lodi distribučních center Lidlu u Kladna a z nového logistického centra e-shopu Alza.cz). Všechny tyto zcela rozdílné provozy mají jedno společné − neobejdou se bez spolehlivé manipulační techniky.
Tomáš Formánek ze společností Logio a Inventoro píše o problematice mrtvých zásob. Upozorňuje, že rychlá řešení neexistují, řešení procesního, obchodního či technologického charakteru zaberou minimálně vyšší jednotky měsíců, ovšem nějaká cesta ven se i v časech, kdy jsou společnosti schopné řídit tok zboží jen v omezené míře, dá najít.
Odpověď na otázku, které faktory nyní negativně ovlivňují fungování dodavatelských řetězců, hledají v rubrice Pohledem odborníka doc. Petr Kolář z katedry logistiky VŠE v Praze a Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic. Náprava nepřijde rychle a dost možná návrat k původním, zjednodušeně řečeno „předcovidovým“ logistickým schématům nebude možný.
Období zřejmě nevyhnutelných změn znamená příležitost pro ty připravené. Výzkumníci hledají zcela nové cesty pro novou logistiku, konstatuje Jan Polter ve svém příspěvku. V měsíčníku Logistika je budeme i nadále sledovat.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo odborného magazínu Logistika
Filip Hubička
Logistika č. 1/2025





