Invaze ruské armády na Ukrajinu a válka, která se poté rozhořela, opět zvýšily míru nejistot v našem světě. Dopady na mezinárodní dopravu a dodavatelské řetězce popisují Petr Kolář z katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze a Petr Rožek, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. O tom, jak se aktuální situace promítla do balíkových přeprav, můžete číst v naší anketě.

Jak píše kolega Pavel Toman, lidé zasažení konfliktem a prchající do bezpečnějších míst potřebují pomoc. V jeho článku čtěte o tom, co znamená tato kritická situace pro humanitární a logistické organizace a jaké jsou principy logistiky humanitární pomoci.

Časopis Logistika chce na tomto místě poděkovat nejen všem společnostem, jejichž zástupci na naše upřesňující dotazy týkající se logistiky humanitární pomoci i možných dopadů války odpovídali (a sami také přispívají s pomocí všude, kde je třeba), ale i všem těm firmám, jež pomáhají s nezměrným nasazením také, ale s veřejnými vyjádřeními se z nejrůznějších důvodů drží spíše stranou.

Obchodní ředitel a prokurista společnosti Still ČR Tomáš Hnízdil v úvodním rozhovoru mimo jiné upozorňuje, že na nákup manipulační techniky mají a budou mít vliv také extrémně vzrůstající ceny paliv. Ze situace vycházejí podle něj výhodněji elektrické vozíky nebo úsporná řešení pohonu, jako jsou hybridní vozíky.

Techniku Stillu jsme měli možnost vidět v nové víceúčelové hale společnosti Rhenus v Chrášťanech u Prahy. I vzhledem k tomu, že v současnosti často váznou též dodávky papíru do tiskáren, potěšilo nás, že tady mají masivních papírových rolí na skladě dostatek.

Pavel Toman ve spolupráci s kapacitami v oboru vysvětluje vývoj a aktuální proměny kamionové dopravy, jež hraje v mezinárodním obchodu nezastupitelnou roli.

V rubrice Procesy můžete číst o tom, jak se v průběhu posledních náročných let mění potřeby zákazníků na paletovou přepravu a jak na ně reagují ve společnosti Geis CZ.

A prof. Václav Cempírek popisuje, jakou zásadní roli sehraje automatické digitální spřáhlo ve zvýraznění pozice železniční nákladní dopravy na evropském přepravním trhu. Provozní testy plně automatického spojení železničních vozidel skončí letos.

Související